Elvis blok
Lange tijd heb ik gezocht naar de motorfiets in de afbeelding op het getoonde Elvis blok.
Na mijn oproep hoefde ik gelukkig niet lang op hulp te wachten en werden me het merk en model aangedragen door BMW-Goeroe
André Sierink.
Het gaat hier om een model uit 1928 van het Russische merk IZh. De fabriek van IZh staat in Izhevsk (Udmurtia) aan de rivier de Izh. De auto- en motorfietsenfabriek is onderdeel van het Kalashnikov concern, die van het AK47 machinegeweer.
In het Westen werden de IZh motorfietsen eerst onder de naam Cossack verkocht en later, onder andere geïmporteerd door het in Maassluis gevestigde Motim, als Jupiter (350 cc 2-cilinder) en Planeta (350 cc 1-cilinder).
Frankeerstrook van Motim met afbeelding van een Planeta
Het afgebeelde model is de IL die achteraf, nadat een jaar later de IL2 verschenen was, een ééntje achter de letters kreeg. Het is een 1200 cc 4-takt V-twin met cardanaandrijving. Een 300 kilogram zware motorfiets met 21 PK. Het gepikte plaatje is eigenlijk in zwart/wit en de ontwerper bij Stamperija heeft zaken weggelaten en anders ingekleurd waardoor het apparaat een iets meer onherkenbaar uiterlijk heeft gekregen. De afbeelding is die van een zijspan ambulance uitvoering van het Russische leger, dus geel???? Hier de originele foto:
En wat de tekenaar er van gemaakt heeft:
Achterop het zijspan de tassen voor de verbandmiddelen.
Het model heeft achter de cilinders een grote open ruimte naar het voorbeeld van de Amerikaanse Militar, en een leuk detail, de uitlaten zijn geïntegreerd in het geperste frame.
Rest nog de vraag of Elvis al wist van deze Russische machine? Hoewel Elvis een grote collectie motorfietsen bezat, meest Harley's maar ook Engelse, Duitse en zelfs een enkele Japanner, ben ik nergens op een IZh gestuit. Rijke fantasie dus daar in Brussel.
Recent is onder de naam IZh een nieuw ontwikkelde hybride motorfiets verschenen, maar het is niet duidelijk of de IZh fabriek daar iets mee te maken heeft of dat de ontwerper, Igor Chak, de naam heeft "geleend". Het ding kan zich meten met de modernste high-tech motorfietsen, kan motorisch gestuurd worden met een iPhone en is de eerste met twee airbags. Deze motor is toevallig recent afgebeeld op het blokje van Sierra Leone, waar Paul in NB 117 een stukje over geschreven heeft.
Benieuwd? Kijk eens op: https://www.youtube.com/watch?v=97qyaSv3Pug#t=219
Zo blijkt maar weer eens: samen zijn we sterk.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |