100 Jaar Mountain Circuit Isle of Man - Deel 2
Vorige keer konden jullie al lezen hoe het tot de uitgifte van de I.O.M. zegels ter gelegenheid van 100 jaar TT races op het Mountain Circuit is gekomen. In dit gedeelte de gekozen races en de uiteindelijke winnaar (van de zegels dan). Op zich een simpele zaak want zoals we dat kennen van I.O.M. Philatelic service geven ze ruim info op het bijgevoegde kaartje in de FDC's. Even vertalen met Goegel en klaar. Okay, dat doen we, maar dan wel met een klein ietsie toegevoegde info. |
|
|
In de Senior TT-race van 1935 behaalde de Irishman Woods (29-voudig GP winnaar en 10 keer winnaar van een I.O.M. TT-race) de overwinning door een tactisch spelletje. In de race lag de op een Norton rijdende Jimmy Guthrie ruim voor. De pitcrew van Woods maakte zich klaar voor een servicestop waarop de crew van Guthrie aan hun coureur seinde het wat kalmer aan te kunnen doen. Maar… de op een Moto Guzzi racende en ooit op een Harley in de TT begonnen Woods raasde langs de pits en zette een nieuw ronderecord op de borden, waarmee hij met een nipte 4 seconden de overwinning van de schot Jimmy wist te stelen. Overigens won Woods ook zes races in de Asser TT. Guthrie stierf in het harnas bij een ongeval in de Duitse GP in 1937, waarna op het Mountain Circuit een herdenkingsmonument voor hem werd opgericht.
|
De nog steeds allergrootste coureur met 122 GP overwinningen, de in Brescia (Italië) geboren Giacomo Agostini, vinden we terug op het tweede zegel in een titanenstrijd tussen hem en zijn leermeester Mike Hailwood. Ago, rijdend op een MV Agusta, en Mike "the Bike" Hailwood op een Honda, wisselden elkaar af in snelste rondetijden in de Senior race van 1967.
Lange tijd raceten ze zonder een seconde verschil tussen hun virtuele tijden, maar in de voorlaatste ronde bracht materiaalpech aan de MV, een gebroken ketting, de overwinning aan Hailwood. |
|
|
In 1976, aangekomen in het 2-takt tijdperk, maakt John Williams op een fabrieks Suzuki gehakt van het bestaande ronderecord van Mick Grant met 27 seconden. Met 3 minuten voorsprong reed hij op rozen de laatste ronde tot hij een honderdtal meters voor de finish zonder brandstof stil kwam te staan. Duwend vervolgde hij zijn weg en eindigde toch nog op de zevende plaats. De op een Yamaha rijdende Tom Herron won de Senior race van 1976. |
In 1977, het jaar waarin de FIM verbood om Wereldkampioenschapraces op stratencircuits te houden, was het de strijd tussen twee zijspancombinaties die de adem van de toeschouwers deed stokken. De coureurs Dick Greasley (met bakkenist Mick Skeels) en George O'Dell (met Kenny Arthur op het derde wiel) vochten hun strijd binnen de minuut uit met O'Dell als overwinnaar. |
|
|
Het Isle of Man viert haar millennium (het eerste onafhankelijke parlement ter wereld, Tynewald, werd opgericht in 979) in stijl met een epische, zes ronden tellende Classic race in 1979. Alex George leidde de eerste vier ronden, rijdend op een 1000 cc Honda-Brittannië viertakt viercilinder. Mike Hailwood, rijdend op een viercilinder tweetakt Suzuki RG500 vocht terug en had bij het ingaan van de laatste ronde de leiding met 0.8 seconde, maar George was sterker met het over de berg rijden en won de race met slechts 3.4 seconde voorsprong. Hij vestigde een nieuw record met een racegemiddelde van 113 mph (mijl per uur). |
In de 1992 Senior TT reden zowel Carl Fogarty als Steve Hislop op voor hen onbekende motorfietsen, Foggy op een Loctite Yamaha OW01, Hizzy op een Abus-backed Norton rotary. Maar het weerhield hen er niet van een van de grootste Senior races ooit neer te leggen. Hislop brak eerst zijn eigen ronderecord. Fogarty verbeterde dat vervolgens naar 123.61 mph, maar Hislop won de totale race door 4.4 seconde sneller te zijn en een nieuw racerecord van 121.38 mph te laten noteren. Het was voor Norton de eerste TT overwinning sinds 1973 en hun eerste Senior overwinning sinds 1961. |
|
|
In de Formula 1 TT van 2000 bereed Joey Dunlop Aaron Slight's WSB Honda SP1 1000 cc V‑twin. David Jefferies gebruikte de V&M Yamaha R1. Joey maakte goed gebruik van de lastige combinatie van natte en droge omstandigheden op het 37.73 mijl lange circuit, en terwijl Jefferies kort de leiding had in de vierde ronde, kwam Joey toch weer voor dankzij een gelikte pitstop van het Honda team. Jefferies kwam uiteindelijk buitenspel te staan met een motorstoring. Joey won de race met bijna een minuut. |
De 2008 Senior was het soort close-racing gevecht dat het moderne tijdperk van de TT races bepaalt. De strijd ging lange tijd tussen vijf renners maar in de laatste ronde concentreerde die zich op twee coureurs: Cameron Donald, op een Relentless Suzuki, had vijf seconden voorsprong, maar John McGuinness viel aan op de Padgetts Honda. Donald's fiets kreeg een olielek, terwijl in de laatste ronde McGuinness een ronderecord van 129.517 mph reed, wat hem de overwinning bracht en waarmee hij op gelijke hoogte met Mike Hailwood kwam te staan voor wat betreft het aantal TT overwinningen. |
|
|
Voormalig World Sidecar kampioen de Oostenrijker Klaus Klaffenbock en passagier Dan Sayle maakten een Sidecar TT dubbel door het winnen van een dramatisch spannend verlopen tweede race tijdens de 2010 TT. Dankzij een geweldige laatste ronde over het Mountain circuit zette Klaffi het snelste zijspanracerecord ooit, op 114.15 mph, en zadelde John Holden en Andy Winkle op met een nipte nederlaag: een zege met slechts 1.12 seconde voorsprong, na enige rondes met ongeveer 10 seconde achterstand op Holden/Winkle te hebben gereden. Klaffi was de eerste niet-Manx TT winnaar van een zijspan race sinds 2003. |
Ryan Farquhar ging de vierde en laatste ronde van de 2010 Superstock TT in met 5.54 seconde voorsprong, maar Ian Hut-chinson was op een missie en tegen de tijd dat ze The Bungalow hadden bereikt was Ryan's voorsprong teruggebracht tot 1.29 seconde. Hutchinson kwam over de streep om de race te winnen door maar 1.3 seconde sneller te zijn, en dat dankzij een prachtig nieuw ronderecord van 130.741 mph - de allereerste 130 mph Superstock ronde. De Padgetts Honda-rijder won een recordbrekende vijf solo TT races gedurende die raceweek. |
|
In het vorige nummer is al verteld hoe uit de door de celebrities gekozen races de publiekswinnaar gekozen werd. Het werd de 1992 Seniorrace tussen Hislop en Fogarty.
Op het blokje van GBP 3.00 zien we de twee kemphanen in een positie die tijdens de race niet mogelijk is, en in de marge Steve die de Senior Tourist Tro-phee vast heeft met een beteuterde Carl op de achtergrond.
Voor de liefhebbers is er dan ook nog een centenary pakket te bestellen met daarin ook twee aanzichtkaarten met een speciaal goudkleurig foliestempel ter gelegenheid van dit jubileum. Op de kaarten is het zegel van 1935 aangebracht (geplakt).
Het complete Centenary pakket
De speciale aanzichtkaarten
Pobjoy, de handelsfirma voor postzegels en munten van I.O.M., heeft ook nu weer een speciale Crown munt uitgebracht.
Ook is er een officiële 50 pence munt uitgegeven vanwege het feit dat het Yamaha's 50ste deelname aan de races was.
Nou, het lijkt me dat de verzamelwoede weer enig voer tot hebben, hebben, hebben heeft meegekregen door deze uitgifte.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |