3-Wielers en zo……
In NB 95 stond er weer een: zo'n zegeltje waar over gediscussieerd kan worden. Van Thailand wordt het 3-wielige stuk speelgoed omschreven als gemotoriseerde 3-wieler. Op de clubmiddag kwam dat zegeltje met het blikken speelgoed uiteraard ter sprake en ik beloofde aan de vrager om er eens in te duiken. Nu is het stuk speelgoed uitgerust met een opwind mechanisme, een motortje dus; maar of het uitgebeelde geheel ook een motorfiets zou moeten voorstellen, daar had ik al mijn twijfels over. Hup, internet maar weer op dan en al snel kon ik op de Thaise Post site lezen dat het hier om een zogenaamde "tricycle" gaat, wat dus een 3-wielige fiets is. Maar…. Een ieder mag er in zien wat hij wil.
Overigens staat op het presentation sheet van deze serie wel degelijk een blikken speelgoed motorfiets met zijspan afgebeeld. We hebben trouwens wel meer van die discutabele zegeltjes en/of afbeeldingen in de collectie en ook wij als bestuur en samenstellers van de diverse catalogi zitten vaak te plussen en minnen of de afbeelding nu een gemotoriseerde driewieler betreft of dat het om een andersoortig voertuig gaat.
Zo is in het verleden nog weleens over een ander stuk speelgoed op een USA zegeltje gepraat waar leden ook een motorfiets in zagen. Ook die zegel durf ik als 'fiets' te bestempelen.
Het zegeltje van een jongetje op een als trike uitgebeelde trapfiets kan ik nog wel als waardig in de verzameling aanvaarden, maar die van Mexico met een door trappers voortbewogen rail-lorry-wagentje komt er bij mij, ook na discussie, (nog) niet in. Daar zal ik nog eens wat dieper induiken.
Het komt nog wel eens voor dat we ook binnen het bestuur ruggespraak moeten houden hoe een bepaald voertuig te beschouwen, motorfiets of niet. Zo kwam laatst de Rijdende Regenjas van DAF ter sprake. Het gaat hier om een smal voertuigje dat door Huub van Doorne in de oorlogsjaren werd bedacht, echter nooit in productie is gekomen. In die jaren stond de A van DAF nog voor aanhangwagen (pas in 1949 werd de eerste automobiel door DAF gebouwd). Wel een leuk karretje, maar een motorfiets???
De Rijdende Regenjas van Huub van Doorne
Met de komst van de Europese Type Goedkeuring (ETW) is de hele RDW op zijn kop gezet en zijn alle 3-wielers na 1 mei 2009 gebouwd/geregistreerd auto's. Vandaar dat je op een oude trike met een A-rijbewijs mag rijden, maar op zo’n nieuwe 3-wielige Piaggio een autorijbewijs nodig hebt. Rare jongens die Euro-Ambtenaren.
De Piaggio 3-wielige scooter voor autorijbewijs
En toch is zo'n discussie op zijn tijd best wel eens nuttig. Want er komen in de toekomst nieuwe dilemma's op de weg. Wat doen we bijvoorbeeld met de elektrische motorfietsen die nu heus in opkomst zijn. De FIM organiseert nu al voor het tweede jaar de GPE (er staat een leuk filmpje op de FIM-site, met 260 km/u geruisloos over de streep: kijk op www.fim-tv.com) en op verschillende continenten wordt er stevig geëxperimenteerd met elektrische motorfietsen. In de USA koop je voor $ 20.000 een Roehr Superbike met een topsnelheid boven de 220 km/u en een actieradius van een slordige 100 mijlen. Ziet eruit en rijdt als een heuse motorfiets, toch?
Als we die erbij gaan verzamelen wat gaan we dan doen met een elektrische fiets van Batavus? Immers de dreumes Solex mag ook tussen de echte zware jongens in de verzameling? Zeg het me maar!
Hans de Kloet
Een duidelijk niet-gemotoriseerde
3-wieler
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |