Chinese motorfietsen en postzegels, valt daar nou veel over te zeggen?
Ongetwijfeld zal bij de lezer van deze Nieuwsbrief een welhaast ondraaglijke spanning ontstaan bij het lezen van deze belangwekkende vraag. Echter, diezelfde lezer vraag ik om nog even geduld te hebben, omdat ik ons als nieuwkomers graag eerst even wil voorstellen.
Mijn echtgenote Marjoleen verzamelt al jaren postzegels en in het bijzonder postzegels met motorfietsen als motief. Dit voorjaar is zij lid geworden van Motor Filatelisten Nederland. Sinds 1990 rijdt zij zelf ook motor, zowel een klassieke BMW R27 (een éénpitter uit 1961) als voor de langere vakantiereizen een BMW R65. Ondergetekende, schrijver van deze bijdrage, rijdt sinds 1974 motor. Als student met een vrijwel constant geldgebrek reed ik in die tijd op betaalbare overblijfsels uit de 50-er en 60-er jaren, maar ook toen al met een sterke voorkeur voor BMW. Met een ´53-er BMW R67/2 hebben Marjoleen en ik onze eerste vakanties gevierd. En toen we eenmaal getrouwd waren, Marjoleen al een baan had terwijl ik mijn studie afrondde, werd een BMW R60/2 uit 1964 ons dagelijks vervoer. Later kwam ik er achter dat we die R67 natuurlijk nooit hadden moeten verkopen…
Een BMW R67/2
Hoe dan ook en zoals dat zo gaat, er kwamen 3 zoons, we bleven wel motor rijden en van het een kwam het ander. Met veel plezier heb ik de verzamelwoede van Marjoleen voor motorpostzegels zien ontstaan. Inmiddels is het een sport geworden om waar we op onze omzwervingen ook komen, ook te zoeken naar motorzegels. En, verhip, dat leidt bijna altijd tot een vondst! De R60/2 is er nog steeds en gedurende de jaren zijn er nog enkele BMW klassiekers bijgekomen. En…. een zware Chinese legermotorfiets uit 1961, maar dat is een apart verhaal dat ik hier graag vertel als wij deze Chinese motor ooit nog eens op een (Chinese) postzegel ontdekken (het betreft een Chang Jiang 750 M1).
Daarmee zijn we eindelijk bij de vraag boven dit artikel aangekomen. Want, bij het lezen van Nieuwsbrief nr. 93 en het bekijken van de kavels van de komende veiling, viel mijn oog op kavel nr. 7:
We zien een compleet vel met vermoedelijk persoonlijke zegels. De postzegel die mijn aandacht trok is de 3e van links, 2e van boven. We zien hier twee politieagenten op elk een Chinese politiemotor. En over deze motorfiets valt wel degelijk iets te vertellen. Het betreft hier een Jialing JH600 in politie-uitvoering. Dit is een 600 cc eencilinder (29 kW, ca. 40 PK) die ook in civiele uitvoering wordt gefabriceerd. Wie de BMW F650 kent, die heeft al snel een idee om welk type motorfiets het hier gaat.
De Jialing JH600 is voorzien van een eigen Jialing motorblok en frame (ruwweg de F650 specificatie), voorzien van Showa voorvork en achterdempers, Bosch-Motronic en Siemens-VDO meters en elektronica. De fabriek is de China Jialing Industrial Co. Ltd. die al sinds 1981 een licentie-samenwerking met Honda heeft. Inmiddels is deze fabriek in Chongqing als staatsonderneming opgeklommen tot de grootste producent van gemotoriseerde twee- en driewielers in China. Er verlaten per jaar miljoenen (!) motoren en scooters deze fabriek, waaronder de JH600 die we op de postzegel zien.
Het Chinese volksleger heeft deze fabriek voor de modernisering van haar voertuigenpark de opdracht gegeven om op basis van de JH600 – die al sinds 2005 wordt gebouwd – een zijspanversie te ontwikkelen. Inmiddels wordt dit contract ingevuld en zullen tienduizenden zijspannen aan het leger worden geleverd. Ik heb enkele foto´s bij dit artikel opgenomen, waar de motorfiets in kwestie toch nog duidelijker te zien is dan op de bewuste postzegel.
Hoe ik aan deze kennis ben gekomen, staat weer op een ander blad geschreven, maar ik wilde het toch graag vermelden na het zien van deze motorzegel.
En, wie goed heeft gelezen, mijn belofte staat: als iemand ons kan wijzen op de postzegel (geen persoonlijke zegel) waarop een Chinees Chang Jiang 750 legerzijspan staat afgebeeld, dan schrijf ik de geschiedenis van dit zware legervoertuig dat sinds 1958 het Chinese volksleger in enorme aantallen heeft gediend. De historie van dat voertuig gaat terug tot ver in de vorige eeuw en begint bij een al genoemd Duits motormerk….
Een Chang Jiang legerzijspan
Met vriendelijke motor- en postzegelverzamelgroet,
Bart Sanders
Marjoleen Sanders-Kreemer
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |