Reclame achteraf
Van een handelaar uit Duitsland krijg ik af en toe eens wat spul toegestuurd met de vraag of ik daar interesse in heb. In de laatste zending trof ik een onverzonden verzamelaarskaartje aan met daarop een stempel waarmee reclame wordt gemaakt voor de races "De Prijs van Duitsland" op het Grenzlandring circuit te Wegberg. Daar had ik er al een paar van, dus geen interesse. Of toch?? Bij nadere beschouwing was er toch wat vreemds aan het stempel.
Eerst eens wat over het circuit. Het circuit ligt als een rondweg om de plaats Wegberg (een plaats een paar kilometers van Roermond gelegen) maar voelt als je erop rijdt als een lange rechte weg door de verkanting die erin zit, met maar één snelle linker bocht.
De lengte van 9 kilometer en vijf hele meters leende zich voor hoge snelheden, en het was Georg Meier die op zijn BMW-motorfiets met 216 km/u voor het eerst een gemiddeld snellere rondetijd neerzette dan de auto's (211,9 km/u). In 1952 gebeurde in de Roermonder-Kurve een ernstig auto-ongeluk waarbij 13 doden en 42 gewonden vielen, wat het einde van de races op dit circuit betekende.
Terug naar de stempels. Het is natuurlijk gebruikelijk om in stempelvlaggen vooraf reclame te maken voor evenementen.
Zoals we op de eerste afbeelding met dagstempel 23-8-49 zien voor de op 11 september 1949 te houden races, hier op een gelopen brief met voldoende frankering en een verplicht bijgeplakt 'Notopfer' belastingzegeltje om de luchtbrug naar het omsingelde West-Berlijn te ondersteunen.
Op het verzamelkaartje echter het stempel met een dagtekening die later valt dan de eigenlijke racedatum. De frankering zal net genoeg zijn voor het goedkoopste tarief om een briefkaart te versturen: 4 Pfennig. Met wat computer techniek rommelen we de datum beter in beeld en zien dan……
Als datum in het rondstempel 3-10-49 wat toch echt 3 weken na de races is. Rare zaak. Of een luie ambtenaar heeft verzaakt de stempelvlag op tijd te verwijderen, of er is sprake van speciaal maakwerk. Gezien de Duitse “Gründlichkeit” houd ik het maar op het laatste.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |