Gottlieb is jarig!
175 Jaar geleden werd in de bakkerij van de familie Däumler te Schorndorf een jongetje geboren: Gottlieb Wilhelm Däumler (later werd dat Daimler). Het bleek een pienter ventje want al op 13-jarige leeftijd had hij de hogeschool voor techniek doorlopen. In 1848 werkte hij bij de wapensmid Riedel waar hij het dubbelloops geweer uitvond.
In 1872 werkte hij samen met ene Maybach bij de machinefabriek van Nicolaus August Otto, de uitvinder van de gasverbrandingsmotor. De Otto motoren waren echter te lomp om voor mobiliteitsdoeleinden te gebruiken. Karl Benz was toen al bezig met een 2-takt motor. Deze was al beduidend lichter dan de Otto-motor, maar Daimler en Maybach construeerden in Canstatt een nog lichtere variant, welke in de ons zo bekende Einspur getest werd. Algemeen wordt deze houten machine als eerste motorfiets en het eerste motorvoertuig gezien.
In 1886 bouwden zij hetzelfde motorblok ook in een auto in, maar Benz deed dat net iets eerder en ging dus met de eer van eerste automobiel strijken. Wel waren zij weer de eersten die een gemotoriseerde boot bouwden, en eigenlijk ook de eerste vliegeniers want met hun motortje gemonteerd onder een heteluchtballon maakte Daimler in 1888 een vlucht over de plaats Seelberg.
De drie vervoerswijzen, te land, te water en in de lucht, werden de drie pijlers van de firma en zo ontstond het ons nu nog zeer bekende logo met de drie speerpunten van Mercedes.
De Einspur is zo mogelijk wel het meest afgebeelde model van een motorfiets op onze zegels/briefstukken:
Soms wordt het motortje op blokken nog wel eens apart getoond en zien we wat meer details. Hier rechts op het Turks en Caicos blok een stationaire uitvoering.
Om de geboortedag van Daimler te gedenken, heeft de Duitse post dit jaar op 12 maart een postzegel uitgegeven met een waarde van 170 eurocent. Op de zegel zien we de zgn. stahlradwagen van Daimler uit 1889 van de achterzijde. En heel mooi staat daar dan ook de gebruikte motor op afgebeeld:
Daimler overleed op 6 maart 1900 in Stuttgart, en heeft dus nooit de ontwikkelingen die zijn voertuigen teweeg hebben gebracht mogen ervaren.
Hans de Kloet
Op de valreep voor het aanleveren van kopij reikt Nico me nog een ETB, Eerste Dag Blad, van de zegel aan. Daarop is op de zegel het eerste dag stempel gezet, waarin ook de Daimler Einspur te bewonderen is.
Uitzonderlijk is dat er in de beide plaatsen waar de zegel voor afstempeling aangeboden kon worden twee verschillende stempels zijn gebruikt. Deze staan beiden in grijs afgebeeld onder het stempelkader. De Einspur staat broederlijk naast de Stahlradwagen. Op de achterzijde van de ETB nog wat verdere info over Daimler zelf en zijn uitvindingen.
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |