Door de beslommeringen rond onze USA reis, heb ik een keer 3xG laten schieten. Excuus voor dat. De reis was overigens geweldig. Daytona laat zich niet beschrijven en Deals Gap rijden met de postmaster van NGLP was een ervaring speciaal. Maar goed, nu weer 3xG.
Blijf ik toch nog even bij de NGLP. Ter gelegenheid van onze gezamenlijke Tail of the Dragon rit had Cully een speciale 129 zegel aangemaakt. Het zegeltje is hetzelfde als de gewone 129 zegels maar draagt extra de letters SE (Special Edition). Voor de dag van onze heenreis werd rood op blauw papier gebruikt en voor de thuisreis naar Tunnel Hill werd de rode druk op geel papier gebruikt.
Verreweg de meeste gelopen stukken zijn in Maggie Valley, de thuistown van het ‘Wheels through time’ museum (geweldig motorfietsmuseum) gestem-peld. Voor de reguliere frankering gebruikten we een persoonlijke motorzegel.
De door de leden ingestuurde zelfgemaakte enveloppen voor de speciale afstempeling op 6 mei a.s. zijn afgegeven, zullen passend gefrankeerd worden en door Ruth, onze persoonlijke postmevrouw, worden voorzien van het speciale stempel.
Weer over tot de orde van 3xG: melden van leuke motorfilazaken. Voor de “totaal motorfilatelisten” onder ons nu een paar randzaken.
De in NB 64 gemelde uitgifte van IJsland; de ELG/HD zegel, is uitgegeven in velletjes van 10 zegels. Of ELG bedoeld is als naam, betekenende “Eland”, is onbekend maar de ELG is ook gebruikt als achtergrond voor de velranden.
Een ander snel opkomend fila-land is China. Ook daar heeft men de filatelist als geld-melk-koetje ontdekt en wordt een vloed aan spul uitgegeven.
Zo werden de stationszegels (NB 74) uitgebracht in vellen van 25 stuks met in de velrand dezelfde afbeeldingen als op de zegels: een motorfiets met zijspan.
De in deze tweede serie Taiwanese Stationsgebouwen getoonde stations zijn op de eerste 5 New Taiwan Dollar zegel het houten stationnetje van Changhwa uit 1918, op onze motorzegel van 5 NT$ het station van Chiayi daterend uit 1933 en nog steeds in gebruik, op de auto zegel van NT$ 15 het Tainin station en op de 25 NT$ zegel het Kaohsiung station.
Op de achterzijde van de FDC van deze serie eveneens een afbeelding van de motorfiets met zijspan (Harley??) zoals op de zegel en velrand.
Van een Taiwanese handelaar vernamen we dat speciale zegels (zoals deze) niet gewoon aan het loket te verkrijgen zijn maar direct naar groothandelaren verkocht worden. Ter promotie worden per x aantal zegels als bonus in goudfolie uitgevoerde afbeeldingen van de zegels ontvangen. Via-via hebben we een aantal van deze promotieitems in handen gekregen en op de clubdag zijn een paar van eigenaar gewisseld.
Goldfoil, formaat
11½ x 7½ cm
(b x h)
China zelf heeft in aanloop op de in 2008 te houden Olympische Spelen (Beijing) een reeks items uitgegeven. Zo ook een pre-paid aanzichtkaarten boekwerkje met daarin drie voorgefrankeerde kaarten met bijzondere prestaties op sportgebied. Zo is er een afbeelding van een lange-afstandszwemmer, een figuur die onbeschermd in de ijszee een zwemtochtje maakt en een persoon die achterstevoren zittend op een crossmotorfiets over de Chinese muur heeft gesprongen.
Ook op de adreszijde bevindt zich een illustratie van die figuur met een oorkonde.
De figuur die deze stunt uithaalde heet Zhu Zhaohui en hij was al eerder in het nieuws door met zijn motorfiets over de Gele rivier te springen om te vieren dat Macao zich weer bij het moederland China had aangesloten. En ook daar zijn fila-documenten van.
Naast de nu in de nieuwtjes gemelde persoonlijke zegels van China worden we overspoeld met “Persoonlijke Briefkaarten”. In de volksmond worden deze kaarten loterij-briefkaarten
genoemd. Hieronder zo’n kaart van een particuliere postdienst die
reclame maakt voor hun snelle EMS service:
Geheel aan de linkerzijde zit een gedeelte met een nummer erop afgebeeld. Inderdaad is het een loterij gedeelte. Hoe zit dat dan?
Wel, al in 1992 is de Chinese postdienst gestart met het uitgeven van een set van 12 voorgefrankeerde Nieuwjaars-wenskaarten. Als zegelindruk werd het dier van de zodiac genomen dat het dierenriemteken van dat jaar werd. Het Chinese Nieuwjaar valt gelijk met de tweede verschijning van de nieuwe maan na de winter-zonnewende (korste dag). Het feest duurt maar liefst zo’n 15 dagen tot volle maan. Gedurende deze periode wensen de Chinezen, maar ook de Koreanen en Vietnamezen, elkaar een gelukkig nieuwjaar, o.a. door het sturen van kaarten.
Veel bedrijven vonden het gelukwensen middels deze kaarten een geweldig idee en wilden kaarten kunnen versturen met hun eigen logo en/of reclame erop afgedrukt. In 1993 biedt de postdienst deze mogelijkheid aan haar klanten aan. Vanaf 10.000 tot 100.000 stuks konden organisaties, bedrijven of verenigingen zelf de zichtzijde naar eigen ontwerp laten bedrukken. Particulieren kunnen deze kaarten niet laten maken. Uiteraard waren deze aantallen qua prijs niet voor iedereen aantrekkelijk en de wenskaarten werden niet echt een succes. Om de advertentiewaarde te vergroten werd besloten om een loterij aan de kaartenuitgifte te verbinden en het minimum te bestellen aantal te verlagen naar 2500 stuks.
Voorbeelden van loterijkaarten
De loterij zorgt ervoor dat de ontvangers van de kaarten deze niet direct weggooien maar op zichtbare plekken bewaren, waardoor de reclamewaarde voor bedrijven vergroot wordt.
Per 100.000 kaarten werd er een aantal prijzen verloot. Hoofdprijs is een computer en de kleinste prijs een uniek, niet aan het loket te koop zijnd, vel wenspostzegels van de postdienst zelf (tot nu toe nog niet met motorfietsafbeelding erop.)
Tot 2000 werd het jaartal afgedrukt op het loterijgedeelte op de achterzijde, maar vanaf 2001 staat dat op het frontje:
De loterijkaarten zijn niet aan het loket of bij de filatelistische dienst te verkrijgen. Dit maakt ze tot een veel verzameld object, en niet alleen in China.
Vanaf 2000 is het ook mogelijk om weer gewone reclamebriefkaarten bij de postdienst te bestellen en ook die komen nu steeds meer en meer in de handel terecht.
Inmiddels kennen we dus vele van deze kaarten en overheidsinstellingen, motorfietsfabrikanten, postdiensten en anderen hebben ons een aardige uitbreiding van de collectie bezorgd.
Een andere expandeur van onze collecties bevindt zich aan de andere kant van de Noordzee: de firma Benham, maker van First Class FDC’s.
Bij het verschijnen van de Engelse serie “motorfietsen” (juli 2005) brachten zij een scala aan verschillende enveloppen uit. Weliswaar zeer fraaie, maar behoorlijk dure stukjes maakwerk.
Topstuk was de envelop, gedrukt in een oplage van 500 stuks, met als illustratie een in 22 karaat goud gevatte afbeelding van een postmotorfiets van de Royal Mail. Voor de lieve prijs van 16 GBPound ( zo’n 24 Euro) kun je hem in de collectie opbergen.
Kwalijker is de zaak dat deze leverancier de voorraad onverkoopbare oude FDC’s heeft ‘opgeleukt’ door er een enkel zegeltje op te plakken en er één van de bijzondere stempels op heeft laten plaatsen.
Voor 30 GBP kun je deze ‘gedrochten’ aankopen op
www.benham.co.uk
Jimmy Guthrie, zesvoudig winnaar van een TT-race op het Isle of Man, is één van de weinige coureurs met een eigen ‘memorial’ standbeeld langs het beruchte circuit. Bergop bij Sneafell mountain kijkt hij vanaf het eiland in de richting van zijn Schotland.
Guthrie die, voordat hij fabrieksrijder bij Norton werd, op Matchless en AJS reed, verongelukte tijdens deelname aan de Duitse Grand Prix in 1937.
Op zich allemaal gewoon informatie, ware het niet dat er twee fraaie stempels aan zijn leven zijn gewijd. En dat is voor ons natuurlijk weer “kaassie”.
Op zijn 100ste geboortedag (23-5-1997) verscheen er een stempel dat dit feit memoreerde. In datzelfde jaar was het ook 60 jaar (diamant) geleden dat het fatale ongeluk plaatsvond te Duitsland.
Op 8 augustus werd eveneens te Douglas een speciaal stempel t.g.v. dat feit gebruikt.
Ik denk niet dat ik in dit geval van een leuk setje kan spreken, maar dergelijke combinaties van stempels bestaan niet veel.
Becassine, het Franse melkmeisje, is vereeuwigd op een postzegel uit haar land. 2-04-2005 werd haar zegel in een velletje van vijf uitgegeven. Op de FDC word Becassine in de illustratie afgebeeld op een zijspan combinatie.
Becassine’s avonturen worden al sinds 1913 in de Franse bladen afgedrukt. De vaak politiek getinte strips werden eerst door Caumery getekend en na zijn dood (1941) door een studio voortgezet.
In de vorige nieuwsbrief werd een Sao Tomé blokje met een zegelafbeelding uit de film ’Charlie's Angels: Full Throttle'
getoond:
Zegels van Sao Tomé zijn (nog wel) officieel. Ik wilde weten hoe die ‘meiden’ ook al weer heten. V.l.n.r. (#22)Drew Barrymore op Honda, (#30) Cameron Diaz op Suzuki en (#76) Lucy Liu op Yamaha, en ze nemen deel aan de Coal Bowl illegale motorcross.
Zo, alweer genoeg verteld. Tot de volgende keer.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |