|
| Vaak worden aan dergelijke instanties ook de originele zegels toegestuurd, alleen zijn deze dan van tevoren gemerkt/ontwaard door een opdruk. Deze opdrukken variëren van schuine strepen tot cirkels zoals op het Finse bladje. Bekend zijn ook de opdrukken Meustra/Muster. Dergelijke zegels gebruikt op zogenaamde vroege afstempelingen zijn waardeloos in de handel. |

Barnafil 2005, een postzegelevenement in Barcelona, werd dit jaar voor de twintigste keer gehouden. Elk jaar heeft een speciaal thema de aandacht en deze keer was dat het Circuit de Catalunya. Op dit gemoderniseerde circuit worden tal van gemotoriseerde sporten beoefend, en als er filatelistische aandacht aan het circuit gegeven wordt kan het dan ook niet anders dan dat daar ook onze motorfietsjes bij aan bod komen.

En ja, het is zoals gedacht. Op één van de speciale herinneringsenveloppen zien we in de illustratie de start van de Koningsklasse. Tevens kwam er een genummerd postwaardestuk uit met daarop dezelfde afbeelding als op de speciale envelop met het Staatshoofd als frankering.

Het geheel werd vervat in een grote omslag met veel info in het Spaans, en werd compleet (twee speciale enveloppen en twee postwaardestukken met thema auto- en motorfietsraces en enige verzamelplaatjes) aan de verzamelaars aangeboden.
De Womens Motorcycle Foundation heeft ook dit jaar weer deelgenomen aan de organisatie van Track for a Cure. Deze club van motorclubs probeert middels organiseren van evenementen door haar leden geld in te zamelen voor verschillende goede doelen. De WMF heeft in 1996, 1998, 2000, 2003 en 2004 de organisatie van de Pony Express Ride op zich genomen, waarbij middels gesponsorde afgelegde mijlen geld ingezameld wordt voor de strijd tegen borstkanker. In 2000 gebruikte de Amerikaanse Post een motorstempel ter gelegenheid van deze eerste Pony Ride.

De totale opbrengst van de rides loopt inmiddels al ver over de twee miljoen Dollars,
een goede zaak dus.
Inmiddels worden de Pony Express rides overall in de USA verreden en in navolging van de
motorrijders worden door vele sportorganisaties toernooien en wedstrijden gehouden voor
dit goede doel.
| Een nieuwe WMF activiteit om geld in te zamelen om de strijd tegen
borstkanker te sponsoren is de organisatie van rijders-trainingen voor motorrijders. Deze
cursus werd georganiseerd onder de slogan On the road to a Cure. BMWmc-USA betaalt de instructeurs, en het geld bijeengebracht door de deelnemers komt dus volledig ten goede aan het goede doel zelf. De deelnemers moeten zelf collecteren en schenken het gecollecteerde bedrag dan aan de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation. |
Dit jaar werd een try-out gehouden, en er hadden zich maar 14 (veertien) deelnemers
gemeld die gezamenlijk $ 10.250,00 bij elkaar sprokkelden. Inmiddels zijn ook hier weer
veel andere clubs op in gesprongen en vanaf volgend jaar gaat het nationaal georganiseerd
worden.
Voor ons MFN-ers is van belang dat de Postal Service ook nu weer een speciaal stempel aan
deze activiteit heeft verbonden.

We zien motorrijders op het Awareness Ribbon touren. Hierboven op een speciale
MT-envelop. In kleur is de Ribbon roze gekleurd, de kleur gekoppeld aan borstkanker maar
het stempel is uiteraard in zwart.
Een zwarte Awareness Ribbon staat voor rouw en de strijd tegen gangsters dus moeten we de
kleur er maar bij denken.
Het stempel vermeldt Riding to End Breast Cancer, maar het logo verraadt dat het hier om
het On the Road to a Cure gebeuren gaat.
Hoe klein gaan we???
Op het zegeltje in het vel dat San Marino uitgaf 2004-12-07 staat wel een heel klein
motorfietsje, sterker nog, er staat een nog kleinere scooter op. De reden van uitgifte is
de heropening van het Scala in Milaan en in het velletje bevinden zich
drie zegels. Op de middelste zien we in een overgangs compositie van een oude tekening van
Franco Filanci en een hedendaagse foto de façade van de Scala in de 19e eeuw en het plein
ervoor aan de via Manzoni.

Een motorrijder neemt net de bocht en voor het rode verkeerslicht staat een scooter te wachten. Wel erg klein, maar toch is het voor de meest enthousiaste liefhebber onder ons....... een motorfietszegeltje.
Onlangs meldde zich een in de war gebracht lid bij me met onderstaande FDC afstempeling van Japan.

De uitgifte is die uit de serie 20ste Eeuw deel III, en toont het zegelstel met de
afbeelding van de opening van het Centraal station te Tokio. Uitgifte datum 1999-10-22. In
het stempel staat echter als datum 11-10-22. RaRa?
Welnu, in de hedendaagse wereld is de jaartelling nog steeds niet gestandaardiseerd
(oftewel eensluidend). Vele culturen tellen nog steeds in de eigen
jaartelling. Voor Japan is dat er een die gelijk loopt met de wisseling van de Keizer.
Bij aantreden van een nieuwe Keizer begint de jaartelling weer bij nul. In 1989 trad
Keizer Akihito aan, en de keizer was dus in 1999 bezig aan zijn elfde jaar. De
tijdsperiode onder Akihito wordt de Heisei genoemd. Die onder Hirohito heette
Showa en begon in 1926.
| Het hiernaast getoonde stempel vermeldt 56-6-23 en het jaar is dus het 56e
jaar van K.Hirohito na 1926 = 1981.
In de filatelie komen nog wel meer afwijkende
jaartal-noteringen voor.
|

Overigens worden in Thailand nog vele andere tellingen gehanteerd waarvan, naast de al
genoemde Boeddhistische, de Zon- en de Maan-kalender.
Het Joodse jaar 5765 komt overeen met het Christelijke jaar 2005, en de Islamitische
jaartelling startte bij de emigratie van Mohammed van Mekka naar Medina, die plaatsvond op
16 juli 622 n/C. Een Islamitisch jaar telt 12 maanmaanden (zonder D) en is ongeveer 12
dagen korter dan een Christelijk jaar, en verspringt dus per jaar anderhalve week.
Zo, ik ga er weer mee ophouden want er zal nog wel meer in het clubblad moeten.
Heb je vragen??? Laat maar horen.
Hans de Kloet