GGG


Op de laatste clubmiddag mocht ik van enige leden artikeltjes over het verzamelen van motorfiets-postzegels in ontvangst nemen. Ook kreeg ik een exemplaar van een tijdschrift waardoor ik één van mijn Nimbus vrienden kan helpen met het origineel van een artikel over deze geweldige Deense "brommer". Mijn dank hiervoor.


Ook op de clubmiddag mocht ik uit naam van Motorsportfotografen Jan en Fini Heese een grote partij van hun (brief)archief ter uitdeling aanbieden. Een grote doos met veel verschillende roodfrankeringen, voorgefrankeerde enveloppen en andere zaken kon ik op het biljard omkeren en binnen een aantal minuten was de stapel verdeeld in vele kleine stapeltjes onder de aanwezige leden.

Jan en Fini, namens ons, de leden, hartelijk dank voor deze leuke uitbreiding van onze collecties.


Bokhara 2003.

Onlangs ontving ik een afbeelding van de getoonde zegel van Bokhara betreffende "100 jaar Harley Davidson motorfietsen". Uiteraard uit 2003 en met de afbeelding van een HD. Het lijkt een Softail Fat Boy FLSTFI, maar dan in spiegelbeeld.
Leuk natuurlijk omdat er aan het centennial van dit merk al niet te veel filatelistische aandacht is geschonken, maar.......... BOKHARA???? Nooit van gehoord!

Via het op de zegel vermelde E-mail adres kom ik bij een ambassade in Nieuw Zeeland terecht en in contact met een persoon die zich voorstelt als de persoonlijke secretaris van H.R.H. Emir Khan I Sani the 3rd van Khanata of Bokhara. Pffff. Er wordt beloofd om informatie op te sturen en inderdaad, enige dagen later ligt er een fraai gefrankeerde brief uit Nieuw Zeeland in de bus.
De gemelde informatie, geschreven op een kartonnetje, meldt dat de zegels in een oplage van 500 zijn gedrukt en dat er maar tien FDC's gemaakt zijn. Door het overlijden van de persoon waar de zegels voor bedoeld waren, is deze uitgifte nooit in omloop gekomen. Bij "hoge uitzondering" worden de zegels verstrekt aan derden en gelukkigerwijze krijg ik er één meegestuurd.
Het poststempel vermeldt als plaats Xanadu. Tijd dus voor een zoek-actie op het Internet. Over Xanadu leer ik: Marco Polo omschreef in zijn reisverslagen per abuis de plaats Shan Du als Xanadu. Zoekwerk naar Shan Du bracht me in een gebied op de grens van Afghanistan in Oezbekistan en warempel: daar bestaat een Bukhara. Deze stad in Centraal Azië valt onder Russische bescherming maar is een autonome Moslim-staat. Inderdaad is de Heerser de genoemde Khan I Sani the 3rd. (sinds 1998).

Ik dus blij met mijn nieuw verworven zeldzaamheid. Wat schetst mijn verbazing als ik één dag later op de veilingsite van Ebay dezelfde zegels zie ter verkoop. Lekker zeldzaam dus. Ik besluit erop te bieden en win de veiling. Bij toezending van het stelletje zegels ontvang ik tevens een flyer met daarop aanbiedingen van uitgiften uit Free Vinland, Occuswambeno en Deh Sedang met Dr Who (tv-serie) afbeeldingen.
Vermoedelijk gaat het hier dus weer om een bogus uitgifte waar ik dan rijkelijk in gestonken ben. Misschien volgt nog nader bericht.


Gagauzia.

Een clublid stelde me de vraag hoe officieel het velletje met de motorfietsen van Gagauzia (Moldava) nu wel zijn.

 Velletje van Gagauzia

Moldavië, een autonome republiek in de voormalige Sovjet Unie, gelegen tussen Roemenië en Ukraine, maakte zich in 1991 los van de USSR. De officiële taal is het Roemeens maar in het zuiden wonen de Gagauzen die Turks spreken.
Je weet, met het uiteenvallen van de Sovjet republiek grepen snelle jongens meteen de kans om ook voor dit soort gebieden zegels, zgn Bogus-zegels, aan de man te brengen en daar een paar pegels mee te verdienen.
Inmiddels heeft de FIP een lijst opgesteld met onofficiële zegeluitgiften waar ook de Gagauzische uitgiften staan. De zegels zijn dus niet meer dan aardige plakplaatjes, populair 'vignetten' genoemd.


Staffa.

De kust van StaffaEen andere gestelde vraag was waar Staffa zich op de wereldbol bevindt. Staffa is een eiland van de Binnen Hebriden, gelegen voor de west-atlantische Schotse kust. Het is onbewoond en als natuurgebied in beheer bij de Nationale Schotse stichting.
"Staffa" betekent "Eiland op Pilaren", duidend op de kustlijn van het eiland die grotendeels bestaat uit grotten afgewisseld met op pilaren gelijkende vulkanische rotsen.
Vanuit nabijgelegen havens (vanaf Mull en Iona) worden boot excursies gemaakt, vooral naar de bekendste grot "Fingal's Cave". De geluiden in deze grot inspireerden Mendelsohn tot het componeren van "de Hebriden".
Een mooi eiland dus maar waar waarschijnlijk nooit motorfietsen of fietsen een spoortje hebben getrokken.
Overigens komen ook deze zegels dus voor in de lijst van de UPU. Ben je Internetter en wil je ook eens een lijst over de "illegalen" in-zien, volg dan http://www.pwmo.org/articles/illegals-summary.htm Daar wordt een aardige lijst van 'landen' en hun uitgiften gegeven.


Spaanse ATM-en.

Op een site over Spaanse Thermische ATM-en leerde ik het volgende:

De houdbaarheid van thermisch bedrukte ATM stroken is een punt van discussie. Het blootstellen van de stroken aan licht, warmte en vochtigheid zal de kwaliteit drastisch verminderen. Dit komt door de gebruikte coating op de stroken. Om de waarde en plaatscode aan te kunnen brengen, bevindt zich op de stroken een laagje temperatuur gevoelig papier. Worden de stroken blootgesteld aan temperaturen tussen de 70 en 80 °C dan vormen zich zwarte stippen op de strook die de gegevens vormen. De maximale dichtheid wordt bereikt bij een temperatuur van 100 °C, maar bij deze temperatuur beschadigt ook het papier doordat aanwezig water gaat koken.
Het bewaren van ATM-en kan het beste gebeuren door ze in pergamijn zakjes te bewaren. Plastics (ook weekmakervrije soorten) tasten namelijk de beschermlaag aan. Nooit beeld op beeld ivm. verkleven en verder wordt het ook afgeraden om stroken 'gepotdekseld' te bewaren omdat dan verkleuring van gedeelten van de strook op kan treden.
Heb je echt speciale ATM-stroken, dan het advies om deze te bewaren bij een temperatuur onder 24,5 graad en bij een luchtvochtigheid van ongeveer 65%. Dat wordt dus de verzameling oversjouwen van de kluis naar de vriezer.

In NB 61 had ik al de thuis-musea van de eerste vijf Spaanse ATM-en gemeld. De vier in 2003 gebruikte motorfietsmodellen (Mobylette met zijspan, de Sanglas, een zijspancombinatie van Soriano Puma en de DKW (Dampf Kraft Wagen)) staan allemaal in het Classic Motorbike Museum Hervas te Caceres.


MFN-Katalogus Azië/Midden-Oosten.

Dat brengt me dan alweer aan het laatste praatje in de 3XG en dat gaat over het derde deeltje van de MFN Motorzegel catalogus. Het deeltje Azië/Midden-Oosten hebben de meeste "abonnees" inmiddels thuisgestuurd gekregen of op de clubmiddag meegenomen. Ben je nog niet in het bezit van dit deel maar heb je er wel interesse in, dan kun je dit verkrijgen door € 3.55 over te schrijven naar giro nr. 8457276, tnv. Hans de Kloet te Ankeveen.

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan deel Oceanië al ver gevorderd en binnenkort zal deze ter post gaan.

Van een clublid ontving ik de opmerking dat in de nieuwe opzet van de catalogi soms zegels ontbreken. Als voorbeeld de helmzegel van Tunesië. Het betreft hier een zegel tgv. de zesde Regio Conferentie van Afrikaanse Interpol te Tunis. Een al tijden ter discussie gestelde zegel. Reden: de getoonde helm maakt deel uit van het buitenmodel-uniform van deze dienst en die dienst maakt geen gebruik van motorfietsen. Ons inziens betreft het hier dan ook geen motorzegel. Ons criterium is dat de vermelde zegels op enige wijze in eerste lijn met het motorrijden in verband gebracht kunnen worden.
Bij het samenstellen van de nieuwe catalogus proberen we deze "misstanden" zoveel mogelijk te corrigeren. Alleen daar waar door het verwijderen van zegels/uitgiften grote verschillen in de oude en nieuwe nummering ontstaan, handhaven we ze.
De Tunesiër stond alleen op de pagina en viel dus af. Betreft het dus duidelijk een motorrijder, dan nemen we agenten zonder brommer dus wel op.


Veiling.

Meldde ik in de vorige Nieuwsbrief dat we naar een opvolger voor de organisatie van de veiling zochten, nu kan ik gelukkig melden dat er een gegadigde is opgestaan in de persoon van Gerard van der Linden.
Samen met hem ga ik binnenkort alle zaken die met de veiling samenhangen doornemen. Gelukkig is het doorgaan van het MFN-veiling gebeuren met hem een stuk zekerder geworden.


Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home