 
           
        Op de laatste clubmiddag mocht ik van enige leden artikeltjes over het
        verzamelen van motorfiets-postzegels in ontvangst nemen. Ook kreeg ik een exemplaar van
        een tijdschrift waardoor ik één van mijn Nimbus vrienden kan helpen met het origineel
        van een artikel over deze geweldige Deense "brommer". Mijn dank hiervoor.  
         
        Ook op de clubmiddag mocht ik uit naam van Motorsportfotografen Jan
        en Fini Heese een grote partij van hun (brief)archief ter uitdeling aanbieden.
        Een grote doos met veel verschillende roodfrankeringen, voorgefrankeerde enveloppen en
        andere zaken kon ik op het biljard omkeren en binnen een aantal minuten was de stapel
        verdeeld in vele kleine stapeltjes onder de aanwezige leden. 
        Jan en Fini, namens ons, de leden, hartelijk dank voor deze leuke
        uitbreiding van onze collecties.  
         
        Bokhara 2003. 
         Onlangs
        ontving ik een afbeelding van de getoonde zegel van Bokhara betreffende "100 jaar
        Harley Davidson motorfietsen". Uiteraard uit 2003 en met de afbeelding van een HD.
        Het lijkt een Softail Fat Boy FLSTFI, maar dan in spiegelbeeld. 
        Leuk natuurlijk omdat er aan het centennial van dit merk al niet te
        veel filatelistische aandacht is geschonken, maar.......... BOKHARA???? Nooit van gehoord! 
         Via het op de zegel vermelde E-mail adres kom ik bij een ambassade in
          Nieuw Zeeland terecht en in contact met een persoon die zich voorstelt als de persoonlijke
          secretaris van H.R.H. Emir Khan I Sani the 3rd van Khanata of Bokhara. Pffff. Er wordt
          beloofd om informatie op te sturen en inderdaad, enige dagen later ligt er een fraai
          gefrankeerde brief uit Nieuw Zeeland in de bus. 
          De gemelde informatie, geschreven op een kartonnetje, meldt dat de
        zegels in een oplage van 500 zijn gedrukt en dat er maar tien FDC's gemaakt zijn. Door het
        overlijden van de persoon waar de zegels voor bedoeld waren, is deze uitgifte nooit in
        omloop gekomen. Bij "hoge uitzondering" worden de zegels verstrekt aan derden en
        gelukkigerwijze krijg ik er één meegestuurd. 
        Het poststempel vermeldt als plaats Xanadu. Tijd dus voor een
        zoek-actie op het Internet. Over Xanadu leer ik: Marco Polo omschreef in zijn
        reisverslagen per abuis de plaats Shan Du als Xanadu. Zoekwerk naar Shan Du bracht me in
        een gebied op de grens van Afghanistan in Oezbekistan en warempel: daar bestaat een
        Bukhara. Deze stad in Centraal Azië valt onder Russische bescherming maar is een autonome
        Moslim-staat. Inderdaad is de Heerser de genoemde Khan I Sani the 3rd. (sinds 1998). 
        Ik dus blij met mijn nieuw verworven zeldzaamheid. Wat schetst mijn
        verbazing als ik één dag later op de veilingsite van Ebay dezelfde zegels zie ter
        verkoop. Lekker zeldzaam dus. Ik besluit erop te bieden en win de veiling. Bij toezending
        van het stelletje zegels ontvang ik tevens een flyer met daarop aanbiedingen van uitgiften
        uit Free Vinland, Occuswambeno en Deh Sedang met Dr Who (tv-serie) afbeeldingen. 
        Vermoedelijk gaat het hier dus weer om een bogus uitgifte waar ik dan
        rijkelijk in gestonken ben. Misschien volgt nog nader bericht.  
         
        Gagauzia. 
        Een clublid stelde me de vraag hoe officieel het velletje met de
        motorfietsen van Gagauzia (Moldava) nu wel zijn. 
          
        Moldavië, een autonome republiek in de voormalige Sovjet Unie, gelegen
        tussen Roemenië en Ukraine, maakte zich in 1991 los van de USSR. De officiële taal is
        het Roemeens maar in het zuiden wonen de Gagauzen die Turks spreken. 
        Je weet, met het uiteenvallen van de Sovjet republiek grepen snelle
        jongens meteen de kans om ook voor dit soort gebieden zegels, zgn Bogus-zegels, aan de man
        te brengen en daar een paar pegels mee te verdienen. 
        Inmiddels heeft de FIP een lijst opgesteld met onofficiële
        zegeluitgiften waar ook de Gagauzische uitgiften staan. De zegels zijn dus niet meer dan
        aardige plakplaatjes, populair 'vignetten' genoemd.  
         
        Staffa. 
         Een andere gestelde vraag was waar Staffa zich op de wereldbol
        bevindt. Staffa is een eiland van de Binnen Hebriden, gelegen voor de west-atlantische
        Schotse kust. Het is onbewoond en als natuurgebied in beheer bij de Nationale Schotse
        stichting. 
        "Staffa" betekent "Eiland op Pilaren", duidend op
        de kustlijn van het eiland die grotendeels bestaat uit grotten afgewisseld met op pilaren
        gelijkende vulkanische rotsen. 
        Vanuit nabijgelegen havens (vanaf Mull en Iona) worden boot excursies
        gemaakt, vooral naar de bekendste grot "Fingal's Cave". De geluiden in deze grot
        inspireerden Mendelsohn tot het componeren van "de Hebriden". 
        Een mooi eiland dus maar waar waarschijnlijk nooit motorfietsen of
        fietsen een spoortje hebben getrokken. 
        Overigens komen ook deze zegels dus voor in de lijst van de UPU. Ben je
        Internetter en wil je ook eens een lijst over de "illegalen" in-zien, volg dan http://www.pwmo.org/articles/illegals-summary.htm Daar wordt een aardige lijst van 'landen' en
        hun uitgiften gegeven.  
         
        Spaanse ATM-en. 
        Op een site over Spaanse Thermische ATM-en leerde ik het volgende: 
        De houdbaarheid van thermisch bedrukte ATM stroken is een punt van
        discussie. Het blootstellen van de stroken aan licht, warmte en vochtigheid zal de
        kwaliteit drastisch verminderen. Dit komt door de gebruikte coating op de stroken. Om de
        waarde en plaatscode aan te kunnen brengen, bevindt zich op de stroken een laagje
        temperatuur gevoelig papier. Worden de stroken blootgesteld aan temperaturen tussen de 70
        en 80 °C dan vormen zich zwarte stippen op de strook die de gegevens vormen. De maximale
        dichtheid wordt bereikt bij een temperatuur van 100 °C, maar bij deze temperatuur
        beschadigt ook het papier doordat aanwezig water gaat koken. 
        Het bewaren van ATM-en kan het beste gebeuren door ze in pergamijn
        zakjes te bewaren. Plastics (ook weekmakervrije soorten) tasten namelijk de beschermlaag
        aan. Nooit beeld op beeld ivm. verkleven en verder wordt het ook afgeraden om stroken
        'gepotdekseld' te bewaren omdat dan verkleuring van gedeelten van de strook op kan treden. 
        Heb je echt speciale ATM-stroken, dan het advies om deze te bewaren bij
        een temperatuur onder 24,5 graad en bij een luchtvochtigheid van ongeveer 65%. Dat wordt
        dus de verzameling oversjouwen van de kluis naar de vriezer. 
        In NB 61 had ik al de thuis-musea van de eerste vijf Spaanse ATM-en
        gemeld. De vier in 2003 gebruikte motorfietsmodellen (Mobylette met zijspan, de Sanglas,
        een zijspancombinatie van Soriano Puma en de DKW (Dampf Kraft Wagen)) staan allemaal in
        het Classic Motorbike Museum Hervas te Caceres.  
         
        MFN-Katalogus Azië/Midden-Oosten. 
        Dat brengt me dan alweer aan het laatste praatje in de 3XG en dat gaat
        over het derde deeltje van de MFN Motorzegel catalogus. Het deeltje Azië/Midden-Oosten
        hebben de meeste "abonnees" inmiddels thuisgestuurd gekregen of op de clubmiddag
        meegenomen. Ben je nog niet in het bezit van dit deel maar heb je er wel interesse in, dan
        kun je dit verkrijgen door  3.55 over te schrijven naar
        giro nr. 8457276, tnv. Hans de Kloet te Ankeveen. 
         
        Inmiddels zijn de werkzaamheden aan deel Oceanië al ver gevorderd en
        binnenkort zal deze ter post gaan. 
        Van een clublid ontving ik de opmerking dat in de nieuwe opzet van de
        catalogi soms zegels ontbreken. Als voorbeeld de helmzegel van Tunesië. Het betreft hier
        een zegel tgv. de zesde Regio Conferentie van Afrikaanse Interpol te Tunis. Een al tijden
        ter discussie gestelde zegel. Reden: de getoonde helm maakt deel uit van het
        buitenmodel-uniform van deze dienst en die dienst maakt geen gebruik van motorfietsen. Ons
        inziens betreft het hier dan ook geen motorzegel. Ons criterium is dat de vermelde zegels
        op enige wijze in eerste lijn met het motorrijden in verband gebracht kunnen worden. 
        Bij het samenstellen van de nieuwe catalogus proberen we deze
        "misstanden" zoveel mogelijk te corrigeren. Alleen daar waar door het
        verwijderen van zegels/uitgiften grote verschillen in de oude en nieuwe nummering
        ontstaan, handhaven we ze. 
        De Tunesiër stond alleen op de pagina en viel dus af. Betreft het dus
        duidelijk een motorrijder, dan nemen we agenten zonder brommer dus wel op.  
         
        Veiling. 
        Meldde ik in de vorige Nieuwsbrief dat we naar een opvolger voor de
        organisatie van de veiling zochten, nu kan ik gelukkig melden dat er een gegadigde is
        opgestaan in de persoon van Gerard van der Linden. 
        Samen met hem ga ik binnenkort alle zaken die met de veiling
        samenhangen doornemen. Gelukkig is het doorgaan van het MFN-veiling gebeuren met hem een
        stuk zekerder geworden. 
         
        Hans de Kloet 
          
        Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home  |