ATM Boogjes.
Vanuit Tiel ontvingen we alweer een ontdekking op het
gebied van de Spaanse ATM stroken. Het blijkt dat de halve maan inkepingen
op de stroken zowel naar links als naar rechts geopend voorkomen. Op de
sites van ATM-stroken die ik raadpleeg staat hierover niets vermeld.
Ik heb er even twee losgemaakt en nu zien we duidelijk
het verschil:
Tot nu toe heb ik alleen van de Monet-Goyon twee
variaties gevonden. Van de andere vier heb ik steeds maar één soort
gevonden, nml: Norton, Motobecane en Nimbus-boog naar links en bij de New
Hudson-naar rechts.
Verder
blijken er ook stroken te bestaan waar ook de plaatsnaam op de strook
vermeld wordt: bij de Nimbus hiernaast "Barcelona" en
kantoornaam. Afgaande op de aanwezigheid van een datum moet deze uit een
Epelsa weger komen.
Verder
kwam ik nog een opdruk tegen die ik niet thuis kan brengen. Op de getoonde
zegel staan de letters P Q S O en een gewicht.
Geen idee waar die letters voor staan. Bij de P+Q kan
ik me iets van PaQuette voorstellen maar.......
Wie weet het antwoord?
Niet het fraaiste plaatje voor een motorrijder om te
zien maar op een envelop wel aardig om in de verzameling te hebben. In
Amerika kan iedereen die een speciaal stempel wil gebruiken op een
bepaalde dag daar een ontwerp voor maken, ter goedkeuring aanbieden aan
het plaatselijke post-opperhoofd, en na goedkeuring deze stempel op het
postkantoor laten gebruiken. De ongelukkige eigenaar van de Goldwing
1500/6 in deze stempel pakte de Veiligheidsdag (4 mei 2002) aan om een
afbeelding van zijn eigen ongeluk voor een dergelijk stempel te gebruiken.
Gelukkig kwam de berijder er met weinig schaafwonden vanaf maar zijn ‘brommer’
was hopeloos overleden.
De Isle of Man People’s Choice uitgifte is inmiddels
ook in boekjesvorm met zelfklevende postzegels verschenen. Deze boekjes
zijn er dan weer in twee variëteiten: een gewoon postzegelboekje die uit
de automaten getrokken kon worden en een dieper doorgestanst boekje die
bij de filatelistische dienst van het motoreiland besteld kon worden. Doel
van deze diepere stansing is om verzamelaars in staat te stellen om ook de
zelfklevers los in de verzameling op te kunnen nemen. Nou, ik heb dus
geprobeerd om zo’n zegel uit een boekje te scheuren en... dat is
hopeloos mislukt. Niet proberen dus.
Een aardige tip om zelfklevers af te weken las ik in de
Themanifestatie 2002 catalogus. Je ziet het wel eens, dan zit er op een
leuk en mooi zegel dat je in je verzameling wilt doen een stukje plakband,
al of niet omdat één of andere armoedzaaier de zegel voor de tweede keer
gebruikt, overheen geplakt. Hier doet wasbenzine wonderen. Als het om
één enkele zegel gaat, kun je al toe met een deksel van een pot. Leg de
zegel hierin en na een tijdje kun je de tape er dan vanaf halen. De
resterende lijm kun je nu voorzichtig met een niet pluizende doek
verwijderen.
Deze methode werkt ook voor zelfklevende zegels. Maar
let op, veel kleuren kunnen niet tegen een (te lang) wasbenzine bad en ‘er
even bij blijven’ is dus geboden. Deze methode werkt ook prima bij foto’s
en aanzichtkaarten. De glimmende laag aan de voorzijde van foto’s lost
op in water maar niet in wasbenzine. Bijkomend voordeel is dat vette
vingers op de beeldzijde ook meteen verdwenen zijn na behandeling.
Succes.
Even een stapje naar de buren in verzamelwereld: De
Munters.
De Isle of Man Governement heeft een munt uitgegeven
van 1 Crown ter nagedachtenis aan de in juni 2000 omgekomen Ierse coureur:
Een uitzonderlijk geval om een Ier op een Manx munt te
plaatsen maar gezien het feit dat Dunlop de meest succesvolste coureur op
Man is, werd besloten om deze uitgifte toe te staan.
Hoewel
de Crown geen wettig betaalmiddel meer is maar wel nog steeds een waarde
in GBPnds vertegenwoordigd, wordt de munt door de instanties verkocht
tegen een meerprijs. De meerprijs komt ten goede aan het Joey Dunlop
Injured Riders Fund.
Overigens heeft Ferry Brouwer van ARAI helmets het
initiatief genomen om op het Mountain circuit een standbeeld voor Joey op
te richten. Het beeld, Joey zittend op de F1 winnende Honda SP1, is op
zich niet zo interessant voor postzegellikkers maar je kan er gif op
innemen dat er op zijn minst een speciaal stempel van zal komen. De
onthulling was op dinsdag 4 juli 2002. Iets eerder die dag werd de bocht
bij 26ste milestone al omgedoopt in Joey Dunlop bocht. Niet dat het dan
het eerste standbeeld van Dunlop zal zijn, want in zijn woonplaats,
Ballymoney, staat ook al zo’n standbeeld.
JERSEY
heeft op 21 januari een serie met vliegtuig pioniers uitgegeven. Op zich
niets voor ons motorfilatelisten, ware het niet dat op het velletje de
Deense meneer Ellehammer afgebeeld staat, en die meneer die kennen wij als
motorfietspionier. Ellehammer was niet alleen de eerste Europeaan in een
vliegtuig maar ook de eerste Deen op een motorfiets. Hij bouwde zelf een
soort van opstapstep met motor die door de Deense PTT als eerste
motorrijwiel ingezet werd voor de postbezorging (zie envelop.)
Als dan ook nog eens blijkt dat zijn motorfiets
verleden op het velletje wordt vermeld, kunnen we niet om een melding van
dat velletje heen natuurlijk:
Het gebruikte motorblok voor de aandrijving van het
vliegtuig is hetzelfde als het blok gebruikt voor de motorfiets.
Als
we dan toch weer in het Deense beland zijn (hoe komt dat toch elke keer
weer) ga ik meteen maar even door met een ander Deens driewielig
elektrisch aangedreven voertuig: De Mini-EL. De Verenigde Naties te Geneve
hebben in één van hun uitgiftes het gebruik van schone transportmiddelen
proberen te propaganderen.
Op de strip van vier zegels zien we diverse vormen van
schoon transport zoals paardgebruik (?), fietsen, zeilen, de trein en een
bij een elektrisch laadstation staande Mini-El. De energie voor het
laadstation wordt opgewekt dmv zonnepanelen.
Louter toeval wil dat ik ooit eens bij een dealer van
de Mini-el, Ole Olsen (de bekende speedwayrijder) in Kolding, ben geweest
en daar dergelijke voertuigen heb mogen bewonderen. De fabriek staat in
Randers:
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |