A.T.M. Stroken
Een nieuw product op de filatelistische verzamelvloer,
althans voor ons motorfilatelisten, heeft zich aangediend. Op dit moment
zijn voor ons alleen nog de Spaanse uitgiften van belang maar gerust, er
zullen er meer volgen. De A.T.M.-strook, oftewel de Automaat Taxis Machine
strook (afkomstig uit het Duits), is een nieuw medium om de porto voor te
verzenden poststukken te kunnen betalen.
Voor zover ik weet, zijn er op dit moment twee typen
van dit soort machines; de eerste is de meest simpele. Je werpt een
hoeveelheid geld in de machine, drukt op de printknop en de machine print
het ingeworpen bedrag op de strook. In Nederland kennen we deze van het
type FRAMA. Waren deze stroken vroeger nog met gom uitgevoerd,
tegenwoordig geven de machines een zelfklevende strook af. Eigenlijk zijn
dit soort machines vervangers van loketbediendes en je vindt ze dan ook
vaak in kleine dorpen als vervanging van het postkantoor.
Het andere type wordt bediend door een employee van het
postkantoor. De te verzenden brief of het pakket wordt afgegeven en op een
weegschaal gelegd. Nadat het adres is ingegeven, berekent en print de
computer het portobedrag op de strook, alleen nog even op de post plakken
en klaar is de postbode. Geen gezoek meer in boekwerken.
Voor ons zijn dit soort machines, geplaatst in
diverse postkantoren in Spanje van belang. Al in mei 1999 gebruiken
enkele van de genoemde machines hier etiketten met het thema
"Jaar van de verkeersopvoeding" waarop een soort van
motorfiets staat afgebeeld die stopt voor een oversteekplaats waar
een oude vrouw en kinderen over willen steken. De stroken worden
thermisch (warmte/laser) bedrukt. Het nadeel van deze wijze van
waarde aanduiding is dat in de loop der jaren de leesbaarheid
vermindert.
|
|
|
De voor ons belangrijke stroken komen van de
Epelsa machines. Links zie je zon weeg/frankeer- strook automaat.
Op de verschillende locaties worden de machines anders ingesteld.
Zo zijn er machines die met één, twee en drie voorloop- sterren
werken. Tezamen met de waarde wordt dan gesproken over het aantal
digits.
|
|
De getoonde verkeersstrook telt dus 5 digits. Ook
bestaan er dan nog brede en smalle digits. Als je dan ook nog de
verschillende machine nummers erbij telt, hebben we dus een
verzamelgebied van omvang erbij gekregen.
Het advies aan verzamelaars wordt gegeven om
alleen de aantallen en de soorten digits in de gaten te houden en de
machine nummers achterwege te laten. Voor ons motievers is
natuurlijk alleen de grondafbeelding op de etiketten van belang maar
het is toch wel leuk om van elk soort digit een exemplaar te kunnen
laten zien. Rechts zie je er een aantal. |
|
Als de machine opgestart wordt, kan het zijn dat
er eerst lege etiketten en een afstel etiket, een ajusta, uitgeprint
wordt. Een voorbeeld zie je links.
Verder zijn er dan nog mogelijkheden om een
etiket voor pakketten en aangetekende stukken te vervaardigen. Deze
stroken worden tevens voorzien van een datum vermelding hetgeen ze
eigenlijk weer tot een andere categorie bombardeert. Met datum
worden het 'frankeerstroken' (zie voorbeeld hieronder) en deze zijn
alleen maar geldig op de dag van aanmaak. Van enkele kantoren
bestaan aanteken-stroken met de foutieve letter N. |
Dit jaar is het dan zover dat er voor het eerst
een serie ATM stroken met het thema "Historische motoren"
uitgebracht wordt. 19 januari 2002 verschijnt de eerste strook in de
serie van vijf met een fraaie afbeelding van een Monet Goyon LB uit
1932: |
|
|
Op 18 februari wordt een strook uitgegeven met
zoals gemeld, een 1936 Norton. Maar....FOUT. Helemaal geen Norton.
De afbeelding is die van een 125 cc 2-takt Narcla (een Spaanse
DKW-kloon) uit 1953. De afgebeelde motorfiets is te bewonderen in
het museum 'Colleccio dAutomobils de Salvador Claret', kortweg
CASC, in Sils, Gerona. Geen probleem, als we het maar weten! |
Op de 25ste van diezelfde maand verschijnen er nog 2
andere etiketten.De eerste toont een New Hudson uit 1914 eveneens
afkomstig uit het al eerder genoemde museum, CASC. De andere, een
Motobecane met zelfde merk zijspan uit 1930, is afkomstig van het Musea de
la Moto Classica te Hervas, Casares.
Dan de laatste in de reeks: De Nimbus Hummelby
(Hommel). Dit model, de special, had een 750 cc vier in lijn
motorblok dat zoemt als een bijtje, vandaar de bijnaam
Hummelby. De afgebeelde motorfiets is net als de Motobecane te
bewonderen in het MMC te Hervas, Caseras. |
|
Van alle vijf verschillende etiketten zijn 50.000.000
stuks gedrukt. De meest gangbare waardes zijn 0.20 = is
briefkaarttarief, 0.25 = brieftarief en 0.50 = buitenlandtarief
maar alle waardes zijn dus mogelijk.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |