A.T.M. Stroken

Een nieuw product op de filatelistische verzamelvloer, althans voor ons motorfilatelisten, heeft zich aangediend. Op dit moment zijn voor ons alleen nog de Spaanse uitgiften van belang maar gerust, er zullen er meer volgen. De A.T.M.-strook, oftewel de Automaat Taxis Machine strook (afkomstig uit het Duits), is een nieuw medium om de porto voor te verzenden poststukken te kunnen betalen.
Voor zover ik weet, zijn er op dit moment twee typen van dit soort machines; de eerste is de meest simpele. Je werpt een hoeveelheid geld in de machine, drukt op de printknop en de machine print het ingeworpen bedrag op de strook. In Nederland kennen we deze van het type FRAMA. Waren deze stroken vroeger nog met gom uitgevoerd, tegenwoordig geven de machines een zelfklevende strook af. Eigenlijk zijn dit soort machines vervangers van loketbediendes en je vindt ze dan ook vaak in kleine dorpen als vervanging van het postkantoor.
Het andere type wordt bediend door een employee van het postkantoor. De te verzenden brief of het pakket wordt afgegeven en op een weegschaal gelegd. Nadat het adres is ingegeven, berekent en print de computer het portobedrag op de strook, alleen nog even op de post plakken en klaar is de postbode. Geen gezoek meer in boekwerken.

Voor ons zijn dit soort machines, geplaatst in diverse postkantoren in Spanje van belang. Al in mei 1999 gebruiken enkele van de genoemde machines hier etiketten met het thema "Jaar van de verkeersopvoeding" waarop een soort van motorfiets staat afgebeeld die stopt voor een oversteekplaats waar een oude vrouw en kinderen over willen steken. De stroken worden thermisch (warmte/laser) bedrukt. Het nadeel van deze wijze van waarde aanduiding is dat in de loop der jaren de leesbaarheid vermindert.

De voor ons belangrijke stroken komen van de Epelsa machines. Links zie je zo’n weeg/frankeer- strook automaat. Op de verschillende locaties worden de machines anders ingesteld.
Zo zijn er machines die met één, twee en drie voorloop- sterren werken. Tezamen met de waarde wordt dan gesproken over het aantal digits. 


De getoonde verkeersstrook telt dus 5 digits. Ook bestaan er dan nog brede en smalle digits. Als je dan ook nog de verschillende machine nummers erbij telt, hebben we dus een verzamelgebied van omvang erbij gekregen.
Het advies aan verzamelaars wordt gegeven om alleen de aantallen en de soorten digits in de gaten te houden en de machine nummers achterwege te laten. Voor ons motievers is natuurlijk alleen de grondafbeelding op de etiketten van belang maar het is toch wel leuk om van elk soort digit een exemplaar te kunnen laten zien. Rechts zie je er een aantal.

Als de machine opgestart wordt, kan het zijn dat er eerst lege etiketten en een afstel etiket, een ajusta, uitgeprint wordt. Een voorbeeld zie je links.

Verder zijn er dan nog mogelijkheden om een etiket voor pakketten en aangetekende stukken te vervaardigen. Deze stroken worden tevens voorzien van een datum vermelding hetgeen ze eigenlijk weer tot een andere categorie bombardeert. Met datum worden het 'frankeerstroken' (zie voorbeeld hieronder) en deze zijn alleen maar geldig op de dag van aanmaak. Van enkele kantoren bestaan aanteken-stroken met de foutieve letter N.

 

Dit jaar is het dan zover dat er voor het eerst een serie ATM stroken met het thema "Historische motoren" uitgebracht wordt. 19 januari 2002 verschijnt de eerste strook in de serie van vijf met een fraaie afbeelding van een Monet Goyon LB uit 1932:


 

Op 18 februari wordt een strook uitgegeven met zoals gemeld, een 1936 Norton. Maar....FOUT. Helemaal geen Norton. De afbeelding is die van een 125 cc 2-takt Narcla (een Spaanse DKW-kloon) uit 1953. De afgebeelde motorfiets is te bewonderen in het museum 'Colleccio d’Automobils de Salvador Claret', kortweg CASC, in Sils, Gerona. Geen probleem, als we het maar weten!

Op de 25ste van diezelfde maand verschijnen er nog 2 andere etiketten.De eerste toont een New Hudson uit 1914 eveneens afkomstig uit het al eerder genoemde museum, CASC. De andere, een Motobecane met zelfde merk zijspan uit 1930, is afkomstig van het Musea de la Moto Classica te Hervas, Casares.

Dan de laatste in de reeks: De Nimbus Hummelby (Hommel). Dit model, de special, had een 750 cc vier in lijn motorblok dat zoemt als een bijtje, vandaar de bijnaam ‘Hummelby’. De afgebeelde motorfiets is net als de Motobecane te bewonderen in het MMC te Hervas, Caseras.

Van alle vijf verschillende etiketten zijn 50.000.000 stuks gedrukt. De meest gangbare waardes zijn € 0.20 = is briefkaarttarief, € 0.25 = brieftarief en € 0.50 = buitenlandtarief maar alle waardes zijn dus mogelijk.

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home