Motorsport in "bestaande" stadions.
Als je de motorsport uitzendingen bekijkt zou
je geneigd zijn te denken dat deze tak van sport alleen op
speciale voor motorsport aangelegde banen plaats vind. De wegraces
zijn op afgesloten circuits. Motocross wedstrijden vinden plaats
op een, tijdelijke, in het land aangelegde baan. Een natuurlijke
ondergrond die uit zand, grind of zelfs rotsen kan bestaan. Andere
vormen van motorsport krijgen we niet of nauwelijks te zien hoewel
verschillende takken van motorsport in het stadion plaatsvinden en
goed toegankelijk voor het publiek zijn. Comfortabel en zeer goed
zichtbaar. Voorbeelden van deze takken van motorsport:
Recordpogingen, Baanraces, Speedway (Wembley) en Motobal. |
|
Recordpogingen.
"Brooklands" 'n stadion speciaal voor
motor- en autosport, ten zuidwesten van London. De baan was met
2,77 mijl in 1907 de langste van Europa en bestond uit twee rechte
stukken en twee brede, verhoogde, cementen kombochten. Ontwerp van
de baan was van William Holden, in 1897 nog de bouwer van de
Holden motor. De rechte stukken van de baan werden in de 20er
jaren veel gebruikt voor recordpogingen. |
|
|
Hiernaast Joe S. Wright, die samen met o.a.
Temple, Lacey, Le Vack en Dixon ook wel "die van
Brooklands" genoemd werd, die in 1930 met een JAPmotor het
snelheidsrecord naar 220 km/u bracht. |
Baanraces.
Overal in Europa waren aarden, cementen of houten
pistes aangelegd die oorspronkelijk bedoeld waren voor paarden of fietsen
maar al snel ook werden gebruikt voor motorfietsen. Een van de vroegste
races was in 1903 op de wielerbaan in het Parijse Parc des Princes tussen
de Fransman De Clement, op een door Adolphe Clement gebouwde viercilinder
van 1200cc met een top van 115 km/u en Maurice Fournier op een door
hemzelf gebouwde Fournier met staande tweecilinder Buchet motor van 2340cc
en 22pk met een top van meer dan 120 km/u. De wedstrijd werd gewonnen door
Fournier. Andere erkende pistecoureurs waren de gebroeders Harry en
Charles Collier, de oprichters van matchless.
|
Hiernaast een voorbeeld van zo'n houten baan in
Pardubice, Tsjechië, waar tot ver in de dertiger jaren
wedstrijden werden gehouden. |
|
Speedway.
Begonnen op paardenrenbanen, omstreeks 1902,
werden, door het massaal opgekomen opdringerige publiek, die niets
van het spektakel wilde missen, speedwayraces al snel gevaarlijk.
Om verdere ongelukken te voorkomen stelt de FICM, voorloper van de
FIM, een reglement op. De speedway- wedstrijden moeten op ovale,
harde, banen van 280 tot 400 meter met twee rechte stukken en 2
bochten van 180 graden, afgebakend door een 1.20 meter hoge barrière,
verreden worden. |
|
De rijders strijden in de diverse wedstrijden
zoals in het Wembley stadion en Vojens speedwaycenter voor een
plaats in de finale. Deze finale wordt meestal in een dag
afgewerkt en aan het eind van de dag is de kampioen bekend.
Uitzondering was de finale in het Olympisch stadion in 1987 die
over twee dagen (7-8 september) uitgesmeerd was. |
|
|
Nico Helling (wordt vervolgd)
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |