2 Kleppers met tanden

Nooit geweten dat een BMW z'n tanden kan laten zien, lees verder en je begrijpt waarom! Hoewel een R32 qua leeftijd niet past in de club 69 - 96, is het toch de stamvader van alle boxers die BMW ooit heeft gemaakt. Vandaar een afbeelding op een postzegel uit Ghana uitgegeven in 1985.

Ghana - BMW R32
Oostenrijk - BMW R50/5

  
Oostenrijk gaf in 1974 een zegel uit met daarop afgebeeld een R50/5, dit ter ere van 125 jaar gendarmerie. Dat BMW motoren veel worden gebruikt bij politiediensten -over de gehele wereld- is geen geheim.
  

  
Zoals bv. Sierra Leone die in 1981 een zegel uitgaf vanwege het feit dat het 20 jaar onafhankelijk, en 10 jaar republiek was. De R tweeklepper zal wel aangepast zijn naar de eisen van het land. Helaas is niet te zien om welk type het exact gaat.
  

Sierra Leone - BMW boxer (slechte kopie)
Taiwan - BMW R100RT of R80RT

Duidelijker is de zegel uit Taiwan, in 1988 uitgegeven, dit ter gelegenheid van de dag van de politie. Hier herkent men heel goed een R100RT in. Of is het een R80RT.

  
Anders is het met de zegel van Guernsey uit 1980. Afgebeeld is een R die "groot" transport begeleidt. Geheel in stijl hebben de engelsen deze BMW aangekleed met een Avon fairing. Ook hierdoor is niet te zien welk type het precies is.
  

Guernsey - BMW R met Avon kuip
Niger - BMW R90/S

Zo zijn er landen die motorfietszegels uitgeven waarvan je het niet zo gauw verwacht. Zeker niet zoals ze zijn afgebeeld door Niger en Mali. Beide zegels uitgegeven in 1976 laten (toeval) een R90 zien. Van Niger kan nog gezegd worden dat het inderdaad een R90/S is.
  

  
De zegel van Mali daarentegen toont een BMW met kuip van onbekende herkomst. Alhoewel hij me bekend voor komt, een Gläser ? Of toch niet.
  

Mali - BMW R90 met niet-originele kuip
Roemenie - BMW volgmotor

In de collectie komen we ook nog wat straatmotoren tegen. Eén daarvan is uitgegeven door Roemenië in 1986. Hier zien we een BMW rijder die de wielrenners in de ronde van Roemenië begeleidt. Ook hier onduidelijk welk type het exact is.

  
Een pietsie beter te zien, als het gaat om de juiste types, zijn de volgende twee zegels. Op de zegel van Nicaragua gaat het om een R45 of R65.
  

Nicaracua - BMW R45 of R65
Paraguay - BMW R65 met RT kuip

Een R65 met RT kuip staat afgebeeld op de zegel van Paraguay. Helaas zijn de details verloren gegaan bij de zwart/wit kopieën, de afbeeldingen op de zegels zijn duidelijker (noot: geldt alleen voor de papieren nieuwsbrief).

Als laatste een miniatuur-velletje van Grenada Grenadines. De zegel vertoont zonder meer een R100RS. Niet afgebeeld maar eveneens een R100RS staat op een postzegel van Antigua & Barbuda, en één met een overdruk Barbuda.

Grenada & Grenadines - BMW R100RS

  
Dit was voorlopig mijn bijdrage voor copy, omtrent de 69 - 96 typen. Uiteraard heb ik een tweeklepper, te weten een R100R Mystic van 1995. Een bewuste keuze, regelrecht van de folder besteld, het laatste jaar dat een tweeklepper geleverd werd. Deze zal ik nooit verkopen. Daarvoor had ik een R100GS, beide types ('93 en '91), een R80ST (grijs), een R100RT (donkergroen), een R90/6 (groen) en een R75/6 (rood). Wie ik ben? Mijn naam is Jan Termaaten, 53 lentes jong met een grijze baard en voorzitter van de M.F.N. (Motor Filatelisten Nederland). Weet u niet wat een filatelist is? Dat is iemand M/V die postzegels verzameld. Uiteraard is ondergetekende lid van 69 - 96.
Besluiten we het artikel met een postzegel van Guatemala, een rij politiemotoren opgesteld ter ere van de herverkiezing van president Ubico, uitgegeven in 1931. Het zegeltje is te klein om te zien

of het om BMW motoren gaat. Maar deze en alle andere zijn op ware grote afgebeeld (bij resolutie 600 x 800 of hoger).
   

Guatemala - rij politiemotoren (zwart/wit kopie)
  
Jan Termaaten

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home