|
|
|
Nooit geweten dat een BMW z'n tanden kan laten
zien, lees verder en je begrijpt waarom! Hoewel een R32 qua leeftijd
niet past in de club 69 - 96, is het toch de stamvader van alle
boxers die BMW ooit heeft gemaakt. Vandaar een afbeelding op een
postzegel uit Ghana uitgegeven in 1985. |
|
|
Oostenrijk gaf in 1974 een zegel uit met daarop afgebeeld een R50/5,
dit ter ere van 125 jaar gendarmerie. Dat BMW motoren veel worden
gebruikt bij politiediensten -over de gehele wereld- is geen geheim.
|
Zoals bv. Sierra Leone die in 1981 een zegel uitgaf vanwege het feit
dat het 20 jaar onafhankelijk, en 10 jaar republiek was. De R
tweeklepper zal wel aangepast zijn naar de eisen van het land.
Helaas is niet te zien om welk type het exact gaat.
|
|
|
Duidelijker is de zegel uit Taiwan, in 1988
uitgegeven, dit ter gelegenheid van de dag van de politie. Hier
herkent men heel goed een R100RT in. Of is het een R80RT. |
Anders is het met de zegel van Guernsey uit 1980. Afgebeeld is een R
die "groot" transport begeleidt. Geheel in stijl hebben de
engelsen deze BMW aangekleed met een Avon fairing. Ook hierdoor is
niet te zien welk type het precies is.
|
|
|
Zo zijn er landen die motorfietszegels uitgeven
waarvan je het niet zo gauw verwacht. Zeker niet zoals ze zijn
afgebeeld door Niger en Mali. Beide zegels uitgegeven in 1976 laten
(toeval) een R90 zien. Van Niger kan nog gezegd worden dat het
inderdaad een R90/S is.
|
De zegel van Mali daarentegen toont een BMW met kuip van onbekende
herkomst. Alhoewel hij me bekend voor komt, een Gläser ? Of toch
niet.
|
|
|
In de collectie komen we ook nog wat
straatmotoren tegen. Eén daarvan is uitgegeven door Roemenië in
1986. Hier zien we een BMW rijder die de wielrenners in de ronde van
Roemenië begeleidt. Ook hier onduidelijk welk type het exact is. |
Een pietsie beter te zien, als het gaat om de juiste types, zijn de
volgende twee zegels. Op de zegel van Nicaragua gaat het om een R45
of R65.
|
|
|
Een R65 met RT kuip staat afgebeeld op de zegel
van Paraguay. Helaas zijn de details verloren gegaan bij de
zwart/wit kopieën, de afbeeldingen op de zegels zijn duidelijker
(noot: geldt alleen voor de papieren nieuwsbrief). |
Als laatste een miniatuur-velletje van Grenada
Grenadines. De zegel vertoont zonder meer een R100RS. Niet afgebeeld
maar eveneens een R100RS staat op een postzegel van Antigua &
Barbuda, en één met een overdruk Barbuda. |
|
Dit was voorlopig mijn bijdrage voor copy, omtrent de 69 - 96 typen.
Uiteraard heb ik een tweeklepper, te weten een R100R Mystic van
1995. Een bewuste keuze, regelrecht van de folder besteld, het
laatste jaar dat een tweeklepper geleverd werd. Deze zal ik nooit
verkopen. Daarvoor had ik een R100GS, beide types ('93 en '91), een
R80ST (grijs), een R100RT (donkergroen), een R90/6 (groen) en een
R75/6 (rood). Wie ik ben? Mijn naam is Jan Termaaten, 53 lentes jong
met een grijze baard en voorzitter van de M.F.N. (Motor Filatelisten
Nederland). Weet u niet wat een filatelist is? Dat is iemand M/V die
postzegels verzameld. Uiteraard is ondergetekende lid van 69 - 96.
Besluiten we het artikel met een postzegel van
Guatemala, een rij politiemotoren opgesteld ter ere van de
herverkiezing van president Ubico, uitgegeven in 1931. Het zegeltje
is te klein om te zien
|
of het om BMW motoren gaat. Maar deze en alle
andere zijn op ware grote afgebeeld (bij resolutie
600 x 800 of hoger).
|
|
Jan Termaaten
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |