|
|
|
Kijkt U weleens naar de postzegels die op brieven
zitten? U kunt er van alles op zien! Natuurlijk komen er vorsten en
presidenten van héél wat landen op postzegels voor. Maar bloemen
en dieren zijn er ook op te vinden. Er zijn postzegels van
journalisten en kerkgebouwen; van Gogh, Lenin en de gebroeders
Wright zijn op postzegels te vinden, maar ook Rembrandt en lord
Byron. Postzegels maken reclame voor bepaalde feiten en zij moeten
de herinnering levendig houden aan bepaalde gebeurtenissen.
Misschien hebt U al eens een postzegel gezien met
een vliegtuig er op of met een automobiel. Veel moeilijker wordt het
om voor ons, Motorfilatelisten, iets op ons eigen terrein te vinden,
m.a.w. de zegels te ontdekken waarop we motorrijwielen en
motorrijders aantreffen. We zijn tot de conclusie gekomen dat we een
zeer verre reis moeten maken om de eerste postzegel te vinden met
een motorrijder.
|
Het eerste land dat zulk een postzegel uitgaf was
namelijk Mexico. Daar werden in 1919 expressezegels uitgegeven, dat
zijn dus zegels voor brieven die per expresse worden bezorgd. Men
liet in dat jaar op de waarde van 1.20 bijzonder fraai zien, hoe de
expresse-brievenbesteller van de PTT met zijn zijspancombinatie de
brieven bliksemsnel rondbrengt; later, en wel in 1924, is er nog
zulk een zegel in de waarde van 2.20 verschenen; in 1940 zette men
daarop een opdruk n.l. "1940".
|
|
|
Tenslotte ging men er in die Zuid-Amerikaanse
staat in 1950 toe over om bij een geheel nieuw en zeer modern
ontwerp van vier expressezegels op de laagste waarde nogmaals een
hardrijdende motorpostbesteller af te beelden.
|
In een adem met Mexico moeten, als het om
motorrijders op postzegels gaat, de Verenigde Staten genoemd worden.
In 1885 waren in dat land al expressezegels verschenen. Zo zien we
op de expressezegels van 1922 dan de echte en onvervalste motorfiets
voorkomen. Wilt U de zegels met motorrijders van de V S compleet
hebben, er zijn in de periode 1922 en 1944 een vijftal zegels met de
zelfde tekening in verschillende kleur en waarde verschenen.
|
|
|
De Dominicaanse Republiek die in 1920 voor de expressezegels een
vliegtuig koos, ging reeds in 1921 over tot de motorrijder, welke
uitgifte deze Republiek in 1927 en in 1941 liet volgen door
dergelijke zegels.
|
Egypte liet, op de eerste twee expressezegels, de
postbesteller-met-fez op zijn motor door de woestijn rijden. In
1943/1944 en in 1952 kwamen er daar nieuwe waarden en opdrukken,
zodat nu op alle vijf expressezegels van Egypte motoren te vinden
zijn.
|
|
|
Rusland bracht in 1932 drie mooie expressezegels uit. |
Als we het album van Bulgarije openslaan, waar we
in 1939 alweer expressezegels vinden waarop fiets, auto en
motorrijwiel als de symbolen fungeren van een snelle postbezorging. |
|
|
De zegels van 1941/1942 laten verder naast trein
en vrachtauto ook al weer een motorrijwiel zien. |
Dan komen we Spanje tegen, waar in 1940 een weldadigheidszegel werd
uitgegeven ter gelegenheid van het 1900-jarig jubileum van de
verschijning van de "Vierge del Pilar". Op de
expressezegel ziet men een estafette-motorrijder met op de
achtergrond een kerk.
|
|
|
Roemenië gaf ook een serie weldadigheidszegels uit met in de lagere
waarden een zijspanrijder. In 1944 (200 jarig jubileum hervormde
posterijen) kwam ook deze serie, ook met onze motorrijder, met
opdrukken en in blokken uit.
|
Na de oorlog was Ethiopië het eerste land dat
voor expresse- bestellingen weer de motorrijder koos; men ziet hem
zijn werk doen op zegels uit 1947 en 1954. |
|
|
In Zuid-Amerika zette Guatemala de traditie in
1949 en 1953 voort om motoren op postzegels te brengen |
In 1958 liet men in Frankrijk zien, hoe de post op het platteland
besteld wordt. Een klein autootje van een bekend merk brengt de post
naar een kruispunt. De postboden op de fiets en op de motor nemen
dan op de kleinere wegen het werk over.
In Algerië verscheen deze zegel met opdruk "Algérie".
|
|
|
Ook Oost-Duitsland geeft postzegels met motoren uit, in 1959 koos
men voor de 10 pfenning een ouderwetse postruiter en voor de 20
pfenning een mooi rechtopzittende postbode op een zeer licht
motorrijwiel
|
We reizen nog even naar Formosa (noot: nu
Taiwan), waar in mei 1960 ter gelegenheid van de 64e verjaardag van
de postdienst met een uitgifte kwam, waarop de afbeelding van een
motorrijder die de post rondbrengt. |
|
|
Na al deze PTT-bedrijvigheid, nu over naar de gebruiksmotor en de
sportmachine. Als allereerste moet hier Rusland genoemd worden; in
1938 werd een serie sportpostzegels uit gegeven met o.m. voetbal,
tennis, skien en ook de motorsport. Vervolgens werd in 1948 wederom
een motorrijder op een postzegel geplaatst en wel ter gelegenheid
van een toen gehouden sportfeest. Tot slot kunnen we, wat Rusland
betreft, wijzen op een snelle motorrijder op een kopstaande,
vierkante zegel uit 1959.
|
In Joegoslavië was er weer een andere aanleiding
om een motorrijder op een postzegel te plaatsen. In 1939 werd in
Beograd een autotentoonstelling gehouden, waarbij speciale
weldadigheidszegels werden uitgegeven; op twee daarvan komen motoren
voor. In 1951 werd de 10e verjaardag herdacht van de revolutie en
men liet toen een aantal mannen, compleet met vlaggen op een motor
met zijspan zien.
|
|
|
Bulgarije (1949), San Marino (1954), Roemenië
(1959) en Tsjecho-Slowakije (1953) kozen in hun verschillende
sportseries telkens ook de motorsport. |
Dat laatste land achtte de in 1955 aldaar
verreden Internationale Zesdaagse van dermate belang, dat
motorrijder en trofee op de postzegel kwamen. |
|
|
Polen liet trouwens voor een wedstrijd in de Hoge
Tatra van 1955 ook twee zegels verschijnen. |
Nu moet U met postzegels nóóit denken dat U er bent, er
verschijnen steeds weer nieuwe en bij het overgrote aantal reeds
verschenen zegels, zal er heus wel eens een over het hoofd worden
gezien.
Tot slot moeten we dan ook eigenlijk nog naar
Japan. Want daar vinden we nog een heel klein motorrijdertje! In
1958 werd een tunnel geopend tussen de eilanden Honshu en Kiousiou;
op de toen verschenen postzegel zien we vrachtauto, personenauto,
wandelaars, fietsen en een motorrijder zich door die tunnel spoeden!
Het werd inderdaad een klein motorrijdertje. Maar ook hij hoort
thuis in onze verzameling van motorrijders op de postzegel.
(Door Dr. J. M. FUCHS)
met vriendelijke dank aan ons clublid H.J. Janse voor het aanreiken
van dit artikel.
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |