De rijdende postkantoren
Om tegemoet te komen aan inwoners op het platteland en
kleine afgelegen dorpen, kwam de PTT in 1939 op het idee een
autopostkantoor in te richten om zodoende in een behoefte te voorzien.
Nieuw was dit niet, omdat in 1934 de Fransen ons al waren voorgegaan. Al
snel volgden andere landen o.a. Duitsland, Engeland, Zwitserland en
Zweden.
Het eerste mobiele postkantoor was een Chevrolet, die
voor het eerst is ingezet tijdens de T.T. van Assen in juli 1939. Helaas
is dit rijdende kantoor in het ongerede geraakt en tijdens de oorlog in
Kassel (Duitsland) verbrand.
Na de oorlog heeft de PTT, naar een ontwerp van DAF,
een nieuw mobiel kantoor bedrijfsklaar gemaakt. Op 15 april 1952 is de
bouw voltooid en ook nu werd de wagen voor het eerst ingezet bij de T.T.
in Assen op 28 juni 1952.
Het succes was overweldigend. Niet alleen dat het
publiek in ruime mate van de PTT service gebruik maakte, ook de coureurs
deden er hun voordeel mee door de aanwezige mogelijkheid snel met het
thuisland te kunnen telefoneren. Wegens te dure exploitatie, de wagen woog
13 ton, werd hij voor het laatst gebruikt van 11 tot 13 november 1969 bij
de verkoop van kinderzegels in Amsterdam. Op 2 oktober 1970 werd de wagen
verkocht aan het circus Boltini en omgebouwd tot een oranjekleurige
circuskassa.
Van de autopostkantoren hebben er in Nederland
overigens maar twee rondgereden. Die van 1939, die door de Duitsers in
beslag werd genomen en nummer twee van 1950, die meer als promotiebus door
het land heeft gereden, voordat deze tot kassawagen voor het circus
Boltini werd omgebouwd.
Doordat de PTT in 1969 postkantoren en
postagentschappen met een gering verkeer, voornamelijk in
plattelandsgemeenschappen, ging sluiten, zocht men naar andere
mogelijkheden. In dat kader kreeg de gedachte aan een proef met een mobiel
postkantoor weer gestalte.
Voor de privatisering was de PTT een staatsbedrijf. Op
dat moment waren er in het totaal 2600 postinrichtingen. Maar het bedrijf
begon meer en meer naar de kosten te kijken. Zo werden tal van
postagentschappen gesloten en vervangen door rijdende postkantoren. Het
eerste rijdende postkantoor werd in dienst gesteld in Deurne op 1 december
1978, maar het werd in 1994 weer opgeheven.
Er zijn in de loop der jaren 56 rijdende postkantoren
geweest. Zij hadden standplaatsen in diverse dorpen. De laatste was in
Panninga. Alle rijdende postkantoren zijn inmiddels opgeheven.
Alle kantoren ontvingen stempels met nr 1 en werden in
het zwart afgedrukt. Sommige kantoren ontvingen ook een stempel nr. 2,
hoewel dat zeer sporadisch is geweest. Hieronder volgen enige voorbeelden
van stempels:
In het begin werden de rijdende postkantoren ingezet
bij congressen of evenementen en dergelijke waar geen postkantoor was
gevestigd. Later in kleine dorpen en buurtschappen waar de kantoren
diverse staanplaatsen innamen voor meestal 1 tot 2 uur om daarna naar het
volgende dorp door te rijden.
Inmiddels zijn de meeste rijdende postkantoren
opgeheven. Heel wat dorpen en buurtschappen moeten het zonder
postvoorziening op redelijke afstand stellen.
J.A. Uitenboogaart
Bent u geïnteresseerd in het onderwerp van de
Nederlandse rijdende postkantoren dan kan ik u het boek "Post
historische studies nr. 18", een uitgave van de Nederlandse
Vereniging van Poststukken- en Poststempelverzamelaars, aanbevelen.
Met dank aan dhr. J.H. Uitenbogaart voor het
beschikbaar stellen van dit artikel. Er zijn enkele afbeeldingen aan dit
artikel toegevoegd uit mijn eigen verzameling.
Eric Mulder
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |