Scott

The Yowling Two-stroke

Aan 23 Oak Avenue, Manningham, Bradford staat het geboortehuis van Alfred Angas Scott, alwaar hij op 5 oktober 1874 het levenslicht aanschouwde. Hij was het tiende kind van twaalf, en tevens een tweeling. Na diverse scholen (met succes) komt hij terug in Bradford als ingenieur. Ongeveer rond 1897/98 werkt hij aan een 2 pk staande twee cylinder 2-takt welke in een Premier fiets wordt ingebouwd. Er zijn veel theorieën wie de eerste was met een staande tweecylinder, wellicht was Scott de eerste. Na veel experimenteren claimde Scott in 1901 de eerste praktisch staande 2-takt twin te hebben gemaakt. In 1908 worden de eerste 6 Scott motorfietsen gebouwd door de broers William en Benjamin Jowett, geheel naar het ontwerp van Alfred. Per stuk verdienden de broers hieraan £3.10s, het waren tevens de laatste prototypes voordat Scott officieel (als merk) op de markt kwam. Ze zijn bekend als de Jowett-Scott.

Het eerste publieke optreden van een Scott was in een heuvelklim op 29-7-1908. Aan de tweede heuvelklim werd deelgenomen op 15-8-1908, een paar weken later. Hier werden drie klassen gewonnen, de open, de twin cylinder en de variabele versnellingsklasse. Protest alom, vooral omdat een 2-takt dubbel zoveel vonken geeft als een 4-takt. 2-takten waren (en zijn nu nog) vreemde kostgangers tussen de overwegend 4-takten.

De firma Scott is vroeg in 1909 opgericht. De naam is voluit Scott Engineering Company Ltd. Het startkapitaal kwam van broer Charles en bedroeg 4000 Engelse ponden.
De fabriek bestond uit twee kleine gebouwen, die gehuurd werden aan de Grosvernor Street. Ze stonden in Manningham, Bradford, en werden genoemd de Mornington Works. Frames en vorken werden vervaardigd bij Royal Enfield op aanwijzingen van Scott himself. De eerste advertentie van Scott verscheen in Motor Cycle op 10 maart 1909. Of deze in kleur was is zeer twijfelachtig, een kenmerk van een Scott is zijn kleur, violet.
Tot zover het ontstaan van de Yowling Two-stroke.

De zegel

Isle of Man, 1977, 6p. F.A. Applebee at Ballig bridge, 1912. Herkenbaar is het kenteken op het voorspatbord AK775 is het persoonlijke op naam gestelde kenteken van Alfred A. Scott welke geregistreerd stond te Bradford. De 486cc metende twin met roterende inlaat en watergekoelde cylinders plus 2 bougies in de cylinderkop is door de fabriek samen met de andere Scott als officieel fabrieksteam ingeschreven.
F.A. Applebee (Frank) en Frank Philipp waren de coureurs. Tijdens de training raakte F.A. Applebee bijna een muur en de andere Frank kreeg een grote vogel in z'n voorwiel. De race werd zondag 1 juli verreden met nevelig weer. Frank Phillip kreeg in ronde 4 een aflopende band bij Ballaugh Bridge, wat hem de tweede plaats kostte. Frank Applebee wist van dit alles niets en kwam als eerste aan met een gemiddelde snelheid van 48.69 mph. Toch was het een dubbele victorie: hij was leider van start tot finish en tevens was het de eerste TT winst voor een 2-takt. In de race werd tweemaal een pitstop gemaakt, één in 15 en de volgende in 14 seconde. Het enige probleem tijdens de race: een losse achterstandaard, die onder het rijden weer in positie geschopt werd.

Jan Termaaten

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home