MFN-lid Leendert Bruil

Hoi,
ik ben Leendert Bruil en ben 65 jaar. Geboren en nog steeds wonende in Renkum, en al 35 jaar getrouwd met Puck.
Nadat ik mijn autorijbewijs had gehaald, heb ik samen met mijn jongere broer een Honda 250XL off-the-road gekocht om met een oefenvergunning op te oefenen en het motorrijbewijs te halen.

Honda XL250

Daarna heb ik een Suzuki GT750 gekocht, een watergekoelde 2-takt met een 3‑in‑1 uitlaat. Die uitlaat moest ik al vlot inleveren bij de politie. Hoezo te veel lawaai?!
Deze motor was gespoten in de kleuren van de 750cc racer van Barry Sheen, oftewel in zuurstokkleuren. Mijn moeder had voor mij een trui en muts in dezelfde kleuren gebreid.

Leendert op de Suzuki GT750 in Barry Sheene kleuren

Doordat ik met de motor naar de motorcamping in Frankrijk ben geweest, heb ik leden van de club MTC‑Holland ontmoet. Met hen ben ik naar een motortreffen in Italië geweest, een treffen met zo'n 10.000 motoren uit wel 15 verschillende landen. Dit was het Madonna dei Centauri-treffen, met kerkelijke zegening. Van elk land mocht een motorrijder, met draaiende motor, de kerk in om gezegend te worden. Indrukwekkend!

Hierna heb ik een Suzuki GSX1100 gekocht en voorzien van sportstuur en kuip. Ook deze motor heb ik in de zuurstokkleuren laten spuiten.

Suzuki GSX1100 in Barry SHeene kleuren

Na 2 jaar en 65.000 km heb ik een andere GSX1100, met 6.500 km op de teller, gekocht.
Nadat ik voor de motorzaak Gijs van Dijk Motors in Ede een BMW K100 mocht inrijden, heb ik zo'n motor gekocht en voorzien van kuip en zitje. Na een jaar, met veel klachten, is deze motor gestolen.

Leendert opde BMW K100
De BMW K100

Vervolgens kocht ik een Suzuki GSX1100EF, die na ruim een jaar ook gestolen is. Toen heb ik voor tijdelijk weer een SuzukiGT750 (waterbuffel) gekocht.

Suzuki GSX1100EF
De Suzuki GSX100EF

 Vervolgens kwam er een Moto Guzzi California II, van 2 jaar oud, voor de gein gekocht. Dit kwam omdat ik getuige was bij het huwelijk van een bevriend stel en ik tegen de bruid had gezegd dat zij de MG zou krijgen als ze "nee" zou zeggen. Bij de vraag van de beambte "wat is daarop uw antwoord?" keek ze naar mij en schudde nee, maar zei ja.
Deze MG heb ik nu al 38 jaar (het betreffende huwelijk heeft niet zo lang stand gehouden...).

Moto Gussi California II

Nadat ik Puck heb leren kennen, heb ik een MZ 250ETZ met zijspan gekocht voor de winters.

MZ motor met zijspan
Het MZ zijspan, met daarachter de wegenwacht BSA

Puck zei: "je kunt toch niet met 2 motoren tegelijk rijden, dus ik ga mijn motorrijbewijs halen".
Terwijl Puck aan het lessen was, ben ik met de MG California II 5 weken op pad geweest naar vrienden in de DDR (bruiloft) en Polen (motortreffen). Daarna ben ik doorgereden naar Moskou om mensen van de motorbond te treffen. Dit om met hun hulp een groepsreis te organiseren voor de rijders van MTC‑Holland (opgericht in Moskou tijdens de FIM-rally in 1967).
Deze ontmoeting was in 1988 en gaf toch de nodige problemen, aangezien de grenzen dicht waren voor motoren. Ik had daarom voor deze reis bij het reisbureau opgegeven dat ik met een auto zou gaan, een MG. Dit gaf geen probleem bij de grenzen: daar streepten ze in de benodigde papieren simpelweg auto door en maakten er motorcycle van.
Ik heb de mensen van de motorbond uit Moskou ontvangen in mijn onderkomen aan de ringweg van Moskou. Deze ringweg is maar liefst 120 km lang.

De Moto Guzzi langs de ringweg rond Moskou
De ringweg van Moskou

Ze waren zeer verheugd en wilden wel meewerken aan een groepsreis. Later bleek dat er wel heel veel geregeld moest worden om met een groep motorrijders naar Moskou te gaan, dus hebben we dat uiteindelijk toch maar niet gedaan.

Nadat ik het secretariaat van MTC-Holland van Jan Termaaten (oprichter van MFN) had overgenomen, kwam ik in aanraking met de MFN en begon ik met het verzamelen van motorpostzegels.
Puck helpt mij met het wegzetten van de motorpostzegels. Zij heeft al van jongs af aan ervaring met haar postzegel- en muntenverzameling.
Omdat het wel erg veel werd, ben ik me gaan specialiseren in  zijspancombinaties.

In 1997 hebben we een Moto Guzzi California II met zijspan uit 1982 gekocht, en het MZ zijspan verkocht. Puck reed toen met het MG zijspan en ik met de MG solo (met Freebird aanhanger).

Het Moto Guzzi zijspan
Het Moto Guzzi zijspan

Zo gingen we ook op vakantie, met het kleine hondje in een kistje op de tank en de 2 grotere honden in het zijspan. Met een grote pyramidetent, waar we met z'n allen goed in konden vertoeven. We waren natuurlijk wel een bezienswaardigheid onderweg en op de campings.

Op de camping met Moto Guzzi met zijspan en Freebird

In de loop der jaren zijn we de nodige gehandicaptenritten gaan rijden en dit geeft ons veel voldoening. Via de SintmaRun in Tolbert hebben we Henny & Piet leren kennen. Piet reed toen met een BSA Wegenwacht zijspancombinatie, die helemaal compleet was ingericht, zelfs met een flesje bier... Ook zijn outfit was origineel en compleet.
Na jaren hebben ze de BSA-combi verkocht en een Moto Guzzi Mille GT met EML zijspan gekocht. Na enkele jaren konden ze er, vanwege hun hoge leeftijd, niet meer mee rijden, en vroegen of wij de MG Mille GT combinatie (1989) wilden overnemen. Later hebben ze besloten om ons de combinatie te schenken, zodat we met 2 zijspannen gehandicaptenruns kunnen rijden. Aangezien we 2 garages hebben van 8x4 m, is het geen probleem om ze te stallen.
Met deze zijspannen hebben we de afgelopen jaren 5 à 6 keer per jaar veel mensen gelukkig kunnen maken, zowel jong als oud. Zelf beleven we hier ook veel plezier aan.

Puck op het Moto Guzzi Mille zijspan
Puck op het Moto Guzzi Mille zijspan

Misschien begrijp je nu dat de voorkeur uitgaat naar postzegels met motor-met-zijspan. Daarnaast heb ik ook nog een verzameling miniatuur zijspannen.

De verzameling miniatuur zijspannen

Naast het motorrijden gaan we ook graag met wintersport. Een aantal keren zijn we naar de Weissensee in Oostenrijk geweest, waar we konden schaatsen, skiën en langlaufen.
In plaats van wintersport hebben we een paar jaar geleden een wintertreinreis door Zwitserland gemaakt. Het was geweldig, met veel sneeuw en zon, maar voorlopig geen treinritten meer!

Wat we ook doen, is met Hemelvaart een lange week naar Luxemburg. Met onze caravan, een Eriba Puck (1976), die we hebben overgenomen van mijn ouders.
Doordat er een grote voortent aan zit, is het een beetje leefbaar. Want de naam "Puck" zegt het al: het is de kleinste caravan van de Eriba-familie. Zo klein, dat ik het bed elke avond moet verlengen en er diagonaal en met m'n hoofd op een laag kastje op moet liggen. Gezellig en knus is het wel, samen met onze 2 hondjes.

De Eriba Puck met Mini
De Eriba Puck met Mini

Een andere hobby is wilde zwijnen. Niet dat ik ze in de achtertuin heb, maar ik heb wel allerlei beeldjes, een vacht en kop, en een door een kunstenares van oude motorkettingen gemaakt wild zwijn. Dit is wel een meter groot.

WIld Zwijngemaakt van motorkettingen

En natuurlijk heb ik ook postzegels met afbeeldingen van wilde zwijnen.

Postzegels met wilde zwijnen

Verder rook ik sigaren en zitten we bij het sigarengezelschap NSG "Coupe cigares" (1985). We proberen iedere vrijdagavond een paar sigaren te proeven, onder het genot van een hapje en een drankje. Vroeger deden we dit in de kroeg. Maar aangezien dat niet meer mag, doen we het in ons tuinhuisje. Om het warm te houden, stoken we een oud houtkacheltje (1923). Ook heb ik veel sigaren en spullen, die erbij horen. Zoals knippers, kistjes, sigarenbandjes en ook tabaksbladeren.

Verzameling sigaren en aanverwante artikelen

Tevens heb ik nog een hele verzameling petten en helmen van militairen, WW, brandweer, PTT, NS en politie, en zelfs het trouwhoedje van mijn schoonmoeder en de uniformpet van mijn schoonvader.

De verzameling hoeden en petten

Zo, ik vind het nu wel genoeg over mij en Puck.
Tot op de volgende bijeenkomst van de MFN, onze fantastische en leuke club.

 

Groetjes, Leendert & Puck

 

 

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home