Firmaperforaties oftewel PERFINS (5)

De zoektocht naar nieuwe onbekende perfins om toe te voegen aan mijn verzameling gaat onverminderd door. De zoektocht vergt wel enig speurwerk, maar mijn laatste bezoek aan de Bondsbibliotheek in Houten leverde toch weer enkele nieuwe exemplaren op.
 
Motorfiets perfins aanvullingen

België:
In een eerder artikel over perfins in NB100 stond een opmerking omtrent een Minerva perfin: "Wat ook op de lijst staat om nog eens te checken is een perfin van Minerva, België. Volgens een van de reacties zou ook dit Belgische bedrijf gebruik gemaakt hebben van perfins, MM".
Nu wil het toeval dat ik een mail ontving van een verzamelaar/handelaar uit België met de vraag of ik geïnteresseerd was in een Minerva perfin. Op brief! Natuurlijk was ik dat, en na enige heen en weer correspondentie en betaling kwam de perfin in huize Helling:

De Minerva fabriek was gevestigd in Antwerpen en heeft twee verschillende perfins gebruikt.

Als eerste is een perfin MML gebruikt in de periode 1909-1914. De perfin had 32 gaten en komt ook voor op Duitse postzegels. In 1921, ruim na einde van WO I, is Minerva opnieuw begonnen met het gebruik van perfins. Daarvoor werd uit de perforator van de eerste perfin de letter L verwijderd behoudens de eerste pen linksonder van de L waardoor achter de tweede M een punt kwam. Deze perfin bestond uit 27 gaten.


Links type 1 met 32 gaten, rechts type 2 met 27 gaten

Stokvis & Fils S.A.:

Naar aanleiding van een vraag van ons lid Ad van Tiel hebben we in 2021 een perfin van Stokvis en Zn. Soerabaja toegevoegd aan de lijst. Conclusie toen was dat deze vestiging van Stokvis geen motorfietsen heeft verkocht. Dat zou anders kunnen zijn voor deze nieuwe vondst van een perfin van Stokvis.
Toen R.S. Stokvis in 1844 in Nederland een zaak in gegoten ornamenten en andere ijzerwaren begon in Rotterdam werkte zijn oudste zoon in Brussel als bediende, in de ijzerwinkel 'La Cloche'. Deze zaak had het ijzerwerk voor de passages in Brussel geleverd. Toen zijn vader de passage in Den Haag van ijzerwerk zou gaan voorzien heeft hij eerst geprobeerd zijn patroon warm te maken. Toen deze de afstand wat ver vond, heeft Samuel Raphael zelf een offerte uitgebracht, met als gevolg de oprichting van een eigen zaak: het latere R.S. Stokvis et Fils, 15-19, Diksmuidelaan in Brussel. Later Boulevard Barthélemy 32. Samen met zijn vader begon hij in 1849 R.S. Stokvis en Zoon.

Vanaf 1912 tot en met 1926 is een perfin gebruikt.


56 gaten

Tsjecho-Slowakije:

CZ staat voor Česká Zbrojovka, wat Tsjechische Wapenfabriek betekent. Het merk hoorde lange tijd tot het Laurin & Klement (Škoda) concern. In 1931 werden de eerste motorfietsen gebouwd. De machines verkochten goed: in de eerste twee jaar werden er al 5000 van afgezet. Ze waren voorzien van een 73 cc eencilinder tweetaktmotor die in een verstevigd fietsframe zat. Ook de tweede versie van 98 cc was een succes.


De eerste CZ motorfiets, de 73cc Kaktus

Bij de zoektocht naar perfins kwam ik deze tegen in een overzicht van Tsjechische perfins. Verder geen omschrijving of jaartallen. Kan het een perfin van onze motorfietsfabriek zijn?

Oostenrijk:

Premier Werke A.G. (Premier Fahrrad & Maschinenfabrik AG), Eger, Cheb. Vlak voor de Eerste Wereldoorlog (1913) werd de Premier-productie vanuit Neurenberg naar Eger (Tsjechoslowakije) overgebracht. Ook deze fabriek bouwde 269 cc tweetakten en 346 en 498 cc viertakt eencilinders met JAP en eigen zij- en kopklep motoren.


498cc Premier - 1915

De perfin bestond uit 15 en 25 gaten (inclusief de punten) en werd gebruikt tussen 1899 en 1945.


15 + 25 gaten

Omdat tussen 1913 en 1933 in Eger motorfietsen gebouwd werden zijn alleen perfins gebruikt in deze periode valide in onze verzameling.

Bandenfabrieken:

Italië:

Pirelli & C. Societes voor het wassen van rubber en guttapercha, Milaan. Guttapercha is een materiaal dat enigszins op rubber lijkt, maar harder. De perfin is gebruikt van 1901 tot 1922.


41 gaten

 

Nico Helling

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home