Wenens Höhenstrassen Race

Alles begon in 1892, toen een wedstrijd voor architecten werd uitgeschreven om een nieuw concept te ontwerpen voor het Weense stadsgebied met de voorwaarde dat de omliggende bossen beschermd moesten worden. Een van de concepten voorzag er in om een "groene ring" om het stedelijke gebied te creëren om de inwoners van de stad een lokaal recreatiegebied te bieden.
Gebaseerd op dit concept werd pas in 1904 een plan gemaakt om een gordel van weilanden en bossen aan te leggen ten westen en noordwesten van de stad, inclusief de aanleg van een "Höhenstrasse", vrij vertaald een hoog gelegen weg, "rijk aan uitzichtpunten en omzoomd door rijen bomen". Dit om de mensen de kans te geven om aan de stad te ontsnappen en te genieten van de groene, gezonde natuur in de omgeving.
In eeste instantie werd een klein deel aangelegd in 1907-1908, van het stadsdeel Grinzing naar de berg Cobenzl, met daarin een aantal kronkelige trajecten. De rest van de weg is stapsgewijs aangelegd in de periode tot 1940, met een onderbreking tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Al in 1936 organiseerde het "Österreichische Motorfahrer Verband", de Oostenrijkse Motorrijders Bond, een race voor motoren op de Höhenstrasse, en wel in de regio's Kahlenberg en Leopoldsberg.


Het parcours van de race in 1936


Het programmaboekje van de eerste race


In het programmaboekje werd aangekondigd dat er een tijdelijk postkantoor was ingericht waar een kaart met speciale afstempeling verkregen kon worden


De speciale afstempeling op een kaart....


en op een brief

De tweede Weense Höhenstrasse Race werd in 1939 georganiseerd door de NSKK-groep Ostmark (Nationaal Socialistisch Gemotoriseerd Korps, afdeling Oostenrijk). Het circuit liep van Grinzing naar Jozefsberg, de race was open voor motoren en raceauto's. Omdat Oostenrijk inmiddels was "samengegaan" met het Duitse Rijk stonden er ook veel Duitse coureurs op de deelnemerslijst, waaronder bekende namen zoals Hans Stuck (Auto Union) en Manfred von Brauchitsch (Mercedes Benz Silver Arrow), en bij de motoren Ewald Kluge (DKW) en Kellner (BMW).


Het programmaboekje van de tweede race

De race was in meerdere opzichten een uitdaging. De weg was grotendeels bestraat met keien, welke niet veel grip gaven. Bovendien waren de veiligheidsmaatregelen voor de coureurs zeer mager. Stenen pylonen langs de kant die het verloop van de weg aangaven en zaken als bomen en wegwijzers waren geheel niet afgeschermd - geen strobalen of airfences, niets!
Het deelnemersveld omvatte een breed palet aan verschillende motoren uit die tijd, en tussen de bekende rijders waren er ook verscheidene mannen met al dan niet opgevoerde "standaard motoren" zoals een 250 cc Puch. De foto's geven een indruk hoe het er in die tijd aan toeging.


Start van twee 350 cc rijders - 1936


Onbeschermd racen - 1936


Novotny op de (lawaaige) DKW aan de start - 1939


Herman Lang in Mercedes - 1936

Verdere races werden gereden in 1955 tot 1957. In 1955 reden er in de 125 cc klasse ook 3 KTM's mee, waarvan 1 bereden door Erich Trunkenpolz, zoon van KTM-oprichter Johann Trunkenpolz.
Daarna was er een rustpauze van bijna 50 jaar. Pas in 2003 organiseerde "Classic Drivers Club Austria e. V." (Klassieke Rijders Club Oostenrijk) weer een race, dit keer voor "historische racemotoren en raceauto's", van Klosterneuburg naar de Kahlenberg.

Daarnaast is de Höhenstrasse gebruikt voor hardloopevenementen zoals de Höhenstrasse-Lauf, welke voor het eerst gehouden werd in 1949, en na een periode met verschillende onderbrekingen uiteindelijk elk jaar van 2008 tot 2019.

Ook nu is de weg een populair traject voor sportieve automobilisten en motorrijders, vaak met overschrijding van de snelheidslimiet wat voor de politie een reden is voor controles. Vooral in het weekend moet men rekening houden met een verhoogde aanwezigheid van de politie - dus (te) hard rijden is geen goed idee....

Voor verzamelaars: brieven en ansichtkaarten met speciale afstempelingen ter gelegenheid van de races zijn nog steeds beschikbaar op diverse online platforms, evenals posters uit die tijd die de races aankondigden.

 

Originele Engelse tekst door Walter Kirchweger
Vertaling door Paul Essens

 

Op de website van het Techniek Museum Wenen is meer informatie, o.a. scans van originele programmaboekjes en foto's, te vinden.

 

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home