KIYRGCHIASTANIA??

Ik verbaas me soms over het feit dat de namen van steden en landen in diverse talen zo anders zijn en geschreven worden.
Zo ook met de in de vorige nieuwsbrief gemelde zegels van Kirgistan. Het land zelf schrijft Kyrgyzstan en in het cyrillisch Кыргызстан, maar tot een paar jaar geleden werd door de westerse wereld over Kirgizië gesproken. Voor de benaming in de catalogus houd ik maar de Nederlandse schrijfwijze aan, en dat is Kirgistan.

Kirgistan is een rare eend in de bijt, het is namelijk het (tot nog toe) enige land ter wereld met twee staats-postbedrijven: het in 1992 opgerichte KP (Kyrgyzstan Post) en het in 2014 gestarte KEP (Kyrgyzstan Express Post). Beide bedrijven bestaan naast elkaar en vullen elkaars diensten aan.

Op 16 oktober 2019 gaf de KEP de serie met vier motorfietsen uit met het thema "Motorrijden in Kirgistan". Op het verzamelvel vier van de 600 motorrijders met de vlag waarop het logo van de landelijke motorrijders organisatie.

De motorfietsen worden al duidelijk benoemd op de zegels.

De Yamaha XV 1600 kreeg in zijn geboortejaar een 1602 cc V-twin motorblok mee, en kreeg als toevoeging de letter A. In de USA werd de naam Road Star terwijl het model in Europa Wild Star genoemd wordt. Van 1999 tot 2005 werden verschillende speciale modellen gemaakt, zoals de Limited Edition (ALE), de Midnight Star (AS) en de MM (Midnight Moon), beiden met matzwart blok, Silverrado (AT) en Silverrado Limited Edition (ATLE) waarbij het S type met extra chroomdelen was uitgerust.

Op de zegels van 50 en 100 Som staan respectievelijk een chopper en een custom op basis van de Ural M‑67‑36.

De Ural werd in Rusland vanaf 1939 als kloon van de BMW R71 bij IMZ (Irbitski Mototsikletni Zavod) geproduceerd, en in het buitenland verkocht onder de naam van het gebergte waar Irbits gelegen is, de Oeral. In Engeland heet de Ural Cossack.
De eerste Ural motoren hadden de aanduiding M72. De M voor Militair. In 1941 werd een tweede fabriek opgezet in Kiev en de motorfietsen die daar gemaakt werden kregen de naam KMZ Dnjepr (KMZ = Kievski Motocycle Zavod), Dnjepr naar de door de stad stromende rivier. In 1976 werd in Irbits gestart met de productie van de M-67-36. Nú staat de M voor Motot. Het model was het eerste uit Irbits met een 12-volts in plaats van een 6-volts systeem. De 67 zou of voor het model volgnummer staan (wat onnavolgbaar is) of voor het aantal cc's. Maar dat laatste klopt dan ook weer niet, want het blok telde 649 cc. De 36 zou het geleverde aantal paardenkrachten weergeven, wat voor die jaren in Rusland een waar fenomeen was.

De Caféracer op de laatste zegel is een IZH Planeta 5.

Deze motorfiets werd gebouwd door de Izjmasj fabriek te Izjevsk. De Planeta 5 is gebouwd van 1987 tot 2008 en heeft een luchtgekoelde krachtbron van 346 cc, een 1-cilinder tweetakt die 22 kW produceert. De Isjmasj fabriek is de oudste motorfietsfabriek in de Sovjet-Unie en produceerde in 1929 het merk IL met modellen die op Harley-Davidsons en Indians waren gebaseerd. De fabriek sloot zijn deuren in 2009.

De FDC's zijn voorzien van het speciaal voor deze uitgifte gemaakte stempel:

De envelop voor het verzamelvelletje is simpel, maar de envelop voor de FDC met uit de vellen losgescheurde zegels is fraai te noemen:

Op de envelop een geparkeerde BMW S1000RR in een voor onze regionen ongebruikelijke kleurstelling.

Dan nog wat filatelistische gegevens. De zegels zijn gedrukt in samenhangende velletjes van elk vier zegels. De oplage is maar klein: van de verzamelvelletjes zijn er maar 2000 gedrukt, en in totaal zijn er van elke afbeelding maar 8000 zegels gedrukt. Dat betekent dat er dus maar 1500 vellen van vier dezelfde zegels van elke motorfiets zijn gedrukt. Vrij weinig dus. Van de door Daria Maier ontworpen FDC met de BMW zijn maar 200 stuks gemaakt. Daria tekende overigens ook voor het ontwerp van de zegels, velletjes en maximumkaarten (onder), waarvan er ook maar 200 van elk werden gedrukt. Wil je dus zo'n schaars envelopje of setje kaarten in je collectie hebben, dan is haast geboden.

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home