Åland, dat in 2018 een viertal motorzegels in een boekje uitgaf, heeft nu een grootformaat boekwerk uitgegeven met daarin alle zegeluitgiften van 2018 en 2019. Het boek heet "Berätter", wat zoveel betekent als "Verhalen" (als werkwoord).
In het boek de verhalen achter de zegels, zowel van de ontwerpers als van de eigenaren van de afgebeelde voorwerpen die de geschiedenissen ervan vertellen.
Op de kaft van het boek een afbeelding van een motorrijder op een, aan de kabels uit het stuur te zien, Indian. Ook heeft hij een jack aan met daarop de tekst "Indian Springfield Massachusetts", de plaats waar in 1901 de fabricage van de roodtankers begon.
Natuurlijk staan in het boek ook de achtergrondverhalen over onze motorzegeltjes en hun geschiedenissen. In het boek zijn alle verhalen opgenomen in drie talen: Zweeds, Fins en Duits.
Heb je interesse in het boek dan is het te bestellen voor het bedragje van € 95, maar daarvoor krijg je dan wel de twee jaargangen uitgegeven zegels, ter waarde van € 87, in het boek meegeleverd. En tijdelijk daarbovenop nog gratis de complete jaargang 2014.
Verdwenen spatbord
In 2010 was het thema van de Europazegels: kinderboek illustraties. De Bulgaarse post gaf daarom een set zegels uit met plaatjes van volkssprookjes, geschreven door Angel Karaleijchev, Walery Petrov en Leda Milewa. De motorrijdende vos staat met zijn zijspan en familie op de kaft van "том 2 - Изгубеното хвърчило" oftewel: "Deel 2: De verloren vlieger".
Voor ons van belang zijn het blokje en het postzegelboekje dat uitgegeven is, omdat daar de motorfiets op afgebeeld staat. Op de zegels in het blokje staat nog net een klein stukje van het voorspatbord van de motorfiets. Nu is er ook een vel uitgegeven en zitten er in het boekje ook blaadjes met de zegel. Het viel me op dat op deze zegels het spatbord van de motor ontbreekt:
De zegel uit het boekje - zonder spatbord
De zegel uit het blokje - met stukje spatbord
Je zou toch verwachten dat de zegels van de uitgifte allemaal gelijk moeten zijn, maar niet dus. Ook de gerenommeerde catalogi melden deze afwijking niet. Gemist?
De elektrische fiets, "elektrofahrrad" zoals onze Duitse buren zeggen, zoals afgebeeld op één van de zegels uit het vierzegelblok van Guinee-Bissau is er één van de Deutsche Post. Hij is van het merk Streetscooter. De fabriek is gevestigd in Aken en maakt allerhande elektrische voertuigen. Het is een dochteronderneming van de Deutsche Post. Aha!
In december 2014 kocht de Post de in 2010 door A. Kampker en G. Schuh gestarte fabriek, die in de hallen van Talbot gevestigd is, op en startte met de ontwikkeling van elektrische korte afstands voertuigen. Zo werd onder anderen de bezorgerwagen Work ontwikkeld, waarvan er in Duitsland inmiddels al zo'n 20.000 in gebruik zijn bij de Post, DHL, verschillende banken en andere ondernemingen. Leuk detail is nog wel dat de fabriek zich vooral toelegt op het printen van onderdelen waar mogelijk.
De fiets van Streetscooter draagt de naam Pedelecs en is er in verschillende uitvoeringen, als twee- drie- en vierwieler. De elektrische ondersteuning werkt alleen mee als de berijder zelf ook trapt. Inmiddels toeren er enkele tienduizenden in Duitsland in de rondte.
Hans de Kloet
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |