| ADMV - Wat is dat?Op de clubmiddag liet iemand mij een  paar zegels zien met motorfietsen en de tekst "Spendenmarke" en het  ADMV logo.    
Nu kende ik deze zegeltjes wel, maar ik had er eigenlijk nooit acht  op geslagen. Duidelijk is wel dat het geen postzegels zijn maar een soort van sponsorzegeltjes.         In het Oostblok moest alles  controleerbaar zijn en dus ook alles wat maar met geld te maken had. Ook in de  DDR werd deze regel toegepast.Elke mark die betaald werd aan een  vereniging voor bijdrage, lidmaatschap, donatie of sponsoring moest verantwoord  kunnen worden. Daartoe kregen de verkopers/ontvangers vellen zegeltjes met een  waarde. Betaalde je voor de entree van bijvoorbeeld een motorrace 6½ mark, dan  kreeg je een tegenwaarde van dat bedrag aan zegels. Bij afrekenen moesten de  vrijwilligers of beambten dus weer een zelfde bedrag aan geld en waardezegels  kunnen afdragen anders was er iets fout gegaan. In de DDR waren vele sport- en  andere organisaties actief, dus het is logisch dat er ook veel verschillende  van dit soort zegels bestaan.
 Het Allgemeiner Deutscher Motorsport  Verband is sinds 1957 de overkoepelende organisatie voor alle gemotoriseerde  sporten in Oost-Duitsland, en verstrekte zegels aan alle verenigingen die  autosport, motorsport en gemotoriseerde watersporten organiseerden.Zij verstrekte Eintritsmarken,  Beitragsmarken, Gebührenmarken (Contributiezegels) en Spendenmarken en over die  laatste, de zogezegd Steunzegels, gaat het hier.
 Eerst waren de zegels alleen maar  bedrukt met getallen, maar in 1965 werden voor het eerst twee zegels met  motorvoertuigen uitgeven, twee oude auto's. In 1975 verscheen er een serie van  acht zegels met auto's, waarvan alleen de Phänomobil op de zegel van 1 mark ons  enigszins zal kunnen verwarmen.
 
In 1985 verscheen dan de serie met de  motorfiets afbeeldingen, zeven in totaal.Op het eerste zegel staat een Revierre  uit 1904. Nog nooit van gehoord en ik kan hem ook op het internet niet vinden.  Interessant is wel dat de motorfiets een viercilinder stermotor in het  achterwiel heeft.
 
Van dit olijfgroene 50 pfennig zegel  bestaan twee varianten: een fletse drukvariant en één met heldere kleuren.Dan bestaan er van de 1 mark zegel  eveneens twee varianten, maar dan met verschillende kleur en motorafbeelding.        De ene heeft een blauwe achtergrond en  laat een Böhmerland motorfiets uit 1927 zien, en op de andere zegel met een  groene achtergrond vinden we een Wartburg anno 1897 met voorwielaandrijving.
 

De volgende waarde is die van 2 mark.  Daarop een Windhoff uit 1928 tegen een groenige achtergrond. 
De 3 mark zegel is blauw en toont een  Megola uit het jaar 1923. De Megola heeft een vijfcilinder stermotor in het  voorwiel en is wel één van de meest spectaculaire motorfietsen ooit gemaakt. 
De laatste waarde, die van 5 mark,  levert ons weer twee zegeltjes. De eerste met een oud-rode achtergrond laat een  door DKW gemaakte Lomos van 1922 aanschouwen. Deze "Sessel-motorrad"  werd voortbewogen door een 1-cilinder 123 cc (latere modellen 142,5 cc)  tweetakt motortje met 1½ pk, waarmee hij wel 60 km/uur kon halen. Het was één  van de eerste motorfietsen met een geveerd achterwiel. 
Uiteraard zou ik bijna zeggen, op de  laatste zegel uit de serie de eerste door een explosiemotor aangedreven  tweewieler: de Daimler Einspur. Het was deze tegen een rode kleur afgebeelde  motorfiets die in 1885 de eerste prestatie leverde en algemeen als eerste  motorfiets beschouwd wordt. 
Eigenlijk is dit al het tweede model  want de allereerste Einspur (Single-Track-Car) of de Daimler Petroleum  Reitwagen zoals de Duitsers hem plegen te noemen, had indirecte besturing. Na de Wende bleef de ADMV actief in de  nieuwe Duitse Deelstaten (het oude DDR-gebied) als een Sportbond. Naast de ADAC  organiseren ze nog steeds auto- en motorsport evenementen, maar de  bootactiviteiten zijn afgestoten. Hier nog een redelijk recente roodfrankering  in blauw. 
Hans de Kloet     Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home |