Een replica van meer dan 110 jaar geleden op Congo voor 300 Frank

De Kongo (of Congo) is de tweede rivier van Afrika en naamgever van twee landen aan de westkust van Afrika waar de rivier doorheen stroomt. Voormalig Belgisch Congo gaf zichzelf de naam Democratische Republiek Congo toen in 1960 de onafhankelijkheid uitgeroepen werd. Voormalig Frans Congo (ook wel midden-Congo genoemd), aangrenzend aan Belgisch Congo, werd eveneens in 1960 onafhankelijk, maar koos voor de naam Republique du Congo. Om de beide landen uit elkaar te houden worden de namen altijd uitgesproken met de respectievelijke hoofdsteden achter de naam. Het Belgische Congo heet daarom Congo‑Kinshasa, en het voormalige Franse Congo krijgt de extensie Brazzaville.

Op 6 oktober 1969 gaf de Republique du Congo een serie van acht zegels met oude fietsen en motorfietsen uit. Op de hoogste waarde van 300 Frank een opmerkelijke motorfiets: een Matchless en NLG/JAPS.

Matchless was een motormerk sinds 1899, gebouwd door de fabriek van papa Henry Collier en zijn zoons Charlie en Harry. De laatsten waren beide coureurs in onder andere de TT races op Man, de eerste de bekende winnaar van de allereerste race daar. Matchless gebruikte JAP (J. A. Prestwich) motorblokken als krachtbron.
Niet ver van de Matchless fabriek was de North London Garage, waar wereldrecordjager Will Cook zeer regelmatig te vinden was. Samen met de Colliers werden enkele racemachines bedacht (ontworpen kan je het nog niet noemen), wat resulteerde in verschillende op Brooklands gevestigde wereldrecords.
Zo werd in 1908 met een 944cc Peugeot V-twin het snelheidsrecord op Brooklands op 90 Mph (144 km/u) gezet. Maar in de jacht op nog snellere records werden de machines steeds zwaarder uitgevoerd, wat resulteerde in een motorfiets met een V-twin krachtbron van 2913cc. En dat nu is de motorfiets op de Congo 300 Fr postzegel. De machine kreeg de bijnaam "The beast of Brooklands".
Coureur Cook wist met deze fiets geen nieuwe records te scoren, maar de motorfiets zelf vestigde het record van de zwaarste motorfiets in cc's voor die tijd.


Coureur Will Cook op de NLG/JAPS

De tank had de vorm van een torpedo en kon net genoeg brandstof bergen om drie ronden op het Brooklands circuit te rijden.
De NLG van bijna 3 liter inspireerde de Tsjech Pavel Malanik, een bekende motorfiets "nabouwer", tot een tweede NLG Torpedo geboorte.


De creatie van Pavel Malanik

En ik moet zeggen dat hij met zijn replica aardig dichtbij komt al reed hij, eveneens op Brooklands, met de machine 10 mijl harder dan Cook.

Overigens was "het spiegelen van afbeeldingen", waar de huidige zegelmakers zich maar al te vaak van bedienen, in 1969 ook al in gebruik. Kijk maar eens naar de gebruikte afbeelding in de illustratie op de FDC van het zegel.

Naar een idee van Joop Kits, bewerkt door Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home