GGG

 

In 2010 zijn verschillende Commonwealth landen, voorheen de Gemenebest landen (52 oud-Engelse gebieden) een gezamenlijk postagentschap begonnen: het Philatelic Collector Incorporated. Landen als Aitutaki, Vanuata, Cook Islands, Niuafo'ou, Penrhyn en Tonga hebben zich aangesloten bij deze organisatie.
Het aantal aangesloten landen is groeiende, maar het feit zou voor ons niet noemenswaardig zijn als ons grootste verzamel(ei)land, Isle of Man, zich niet recent bij de uitgevende club had aangesloten. Het resulteerde direct al in een discutabele uitgifte van de gezamenlijke landen met Her Majesty Queen Elizabeth II als onderwerp: een blok met uit elk van de nu aangesloten 27 landen één zegel. Nee, nu (nog) geen motorzegel, maar wie weet wat ons nog te wachten staat??????

PCI vel HM Queen Elizabeth
Het hele blok

PCI vel HM Queen Elizabeth
Detail met in het midden de zegel van Isle of Man

PCI vel HM Queen Elizabeth
De zegel van Isle of Man

Maldiven lokaal uitgifte
Het in NB 123 gemelde nieuwtje van de Maldiven leverde nogal wat vragen aan mij op. Het gaat hier om een herdenkingsuitgifte van 11 blokken met elk twee zegels van 10 Rufiyaa (= 0.52 €), ter gelegenheid van de onafhankelijkheidsviering in 2015.
De Maldiven (of ook wel de Malediven) bestaan uit circa 1190 eilandjes, en de republiek werd op 26 juli 1965 onafhankelijk van Engeland. In 2015 dus reden voor een 50-jarig jubileum. In Nieuwsbrief 116 (juni 2016) beschreven we al het mapje dat uitgebracht werd in het kader van deze viering. Daarin zegels voor algemeen gebruik. Op de binnenkant van dit mapje staat onder andere een brommer of lichte motor afgebeeld.
Nu ontving (volgens diverse bronnen) elk Maldivian huishouden een set van deze 11 blokjes als herinnering. De zegels zijn alleen geldig voor verzending van post op de eilandengroep.
Op elk van de zegels een te herdenken feit uit de 50-jarige geschiedenis van de Republiek, met op één van de blokken de ondertekening van de uitgifte van het jubileummapje door de Leader of the Order of the Rule of Ghaazee, Umar Zahir en op de aanhangende postzegel een afbeelding van het mapje, en op dat mapje……..

Maldiven lokaal uitgifte

Deze aardige FDC wil ik jullie toch niet onthouden.
Cesar, een "kunstenaar" die onder andere kunst maakt door allerlei gebruiksvoorwerpen in een pers als blok te herscheppen, kreeg in 1997 een eigen postzegel. Als vignet/illustratie op de FDC werd gekozen voor een samengeperste versie van een Mobylette. Herkent U hem??

FDC Frankrijk, met afbeelding van samengeperste Mobylette

De laatste voor ons interessante zegel van Oostenrijk toonde ons een KTM 125 cc Grand Tourist in de single-seater uitvoering.
De loodgieter Hans Trunkenpolz begon in 1934 in Mattighofen een onderdelenwinkel waar hij ook fietsen en later motorfietsen repareerde. Zijn ambities resulteerden erin dat in 1951 zijn eerste eigen motorfiets uit de werkplaats rolde onder de naam "Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen", KTM. Later, toen de geldschieter Kronreif zich bij het concern voegde, werd de naam "Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen".
Na eerst in 1951 een 98 cc motorfietsje gebouwd te hebben, volgde in 1953 een 100 cc machine. In 1954 verscheen de KTM 125 Tourist op het toneel. Het 125 cc motorblok was extreem betrouwbaar (in 1954 werd het traject Wenen-Parijs-Wenen non-stop afgelegd op een Tourist in iets minder dan 21 uur en drie kwartier) en in 1955 werd het Rotax blokje (bij ons beter bekend als Sachs) ook gebruikt in de Grand Tourist uitvoering.

125cc Sachs motorblok gebruikt in KTM 125 Tourist

Van deze machine rolden meer dan 6000 exemplaren van de band. De Oostenrijkse ANWB, de ÖAMTC, gebruikte 28 van deze motoren, felgeel geschilderd en met speciaal aangebouwd transportzijspan, bij hun pechdienst, de Gele Engelen genoemd.
De presentatie van de bedoelde zegel vond, net als bij de KTM Ponny zegel, plaats in de winkel van Heinz Kinigadner te Wiesing. Kinigadner, in 1984 en 1985 als fabriekscoureur bij KTM wereldkampioen in de 250 cc motorcross, heeft nog steeds een hechte band met KTM. In zijn motorzaak werd een bijzonder postkantoortje ingericht en (bijna) alle FDC's werden in dit Postambt gestempeld.

FDC Oostenrijk met zegel met KTM 125 Tourist, gestempeld in Wiesing

Bijna, want voor het eerst werd er gebruik gemaakt van een tweede Postambt in het Schloss Mattighofen. Uiteraard omdat deze plaats het geboortedorp van KTM is. In het slot werd een ruimte gebruikt om ook hier FDC's te fabriceren.

FDC Oostenrijk met zegel met KTM 125 Tourist, gestempeld in Mattighofen

Er werd echter weinig ruchtbaarheid aan gegeven, wat resulteerde in een zeer laag aantal FDC's met stempel Mattighofen. Ook de filatelistische dienst had maar een beperkt aantal Mattighofen ter beschikking, daarom werd er maar één exemplaar per persoon geleverd en inmiddels zijn deze allemaal verkocht. Ook de zwartdruk van deze zegel is heel schaars verstrekt (ook één per persoon), en ook dat wordt dus een hebbedingetje.

FDC stempel Mattighofen

Soms is men ziende blind voor zaken op postzegels. Zo ontdekte onze secretaris laatst een bromrijwiel op een al wat oudere uitgifte van ons eigen landje.
In 2013 besteedde PostNL aandacht aan de Nederlandse klederdrachten op vijf velletjes in de serie Mooi Nederland.
Aan bod kwamen Bunschoten-Spakenburg, Marken, Walcheren en, tegelijk met het verzamelvel, Noord-West Veluwe, maar al bij de eerste uitgifte van deze reeks (27 januari) bevond zich het velletje Staphorst. De ontwerpers Pot & Van der Velden borduurden voort op de uitgifte Kinderzegels van 1960 en toonden op de zegels de verschillende plaatselijke hoofdtooien van de lokale jongen vrouwen.
Leuk allemaal maar het voor ons interessante gedeelte bevond zich tussen de zegels. Daar is tussen de derde en vierde zegel een jongedame te vinden die zich verplaatst op een bromfiets.

Postzegelvelletje Streekdrachten - Staphorst

Detail postzegelvelletje Streekdrachten - Staphorst

Voor de dame in kwestie, Jantje Kuiper-Mulder, is het over de muts geplaatste zogenaamde "Blote Oorijzer" zeker geen overbodige luxe, want ook toen haalden de brommers snelheden van meer dan 20 km/u. Het merk brommert is vanuit deze hoek moeilijk te bepalen maar het zou zo maar eens een RAP of Magneet kunnen zijn. De foto is in bruikleen van het Openlucht Museum.

De originele foto met de brommer

Op het verzamelvel (uitgifte 21 mei 2013) is geen gemotoriseerd voertuig te vinden, maar in het Prestigeboekwerk van dezelfde dag vinden we op de Staphorster bladzijde tussen de twee zegels een grotere foto van Jantje.

Prestigeboekje Mooi Nederland - streekdrachten

Prestigeboekje Mooi Nederland - streekdrachten

Het boekje (nr. 46) legt duidelijk uit hoe de klederdracht werkt.

Prestigeboekje Mooi Nederland - streekdrachten

Al met al dus toch weer een leuke ontdekking met maar liefst twee verzamel objecten tot gevolg.

Okay, okay! Ik weet dat de meesten van jullie liever geen vierwielers in de verzameling willen stoppen, maar voor hen die wel totaal-verzamelaar zijn…..
Op een voetnootuitgifte van 21 april 2017 plaatste Tsjaad verschillende voertuigen gebruikt door de brandweer. Het voertuig vooraan is een Renault Twizy. Een elektrisch aangedreven eenzitter vierwieler met beperkte mogelijkheid voor een passagier.

Blokje Tsjaad met Renault Twizy

Renault Twizy

En??? Nou, het ding komt in twee uitvoeringen: de Twizy 45 km/u en de Twizy 80 km/u. De eerste valt onder de Bromfietswet en mag met een brommercertificaat bestuurd worden, en dat zet hem dus in onze belangstelling. Het wordt steeds gekker.
En of het nog niet genoeg is, staat het ding ook op twee andere blokken van Niger (2017-11-19) en Sierra Leone (2017-08-30).

Blok Niger met Renault Twizy

Blok Sierra Leone met Renault Twizy

En net binnen: nog een Twizy bij Mozambique!

Blok Mozambique met Renault Twizy

 

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home