Motorcrosshelden van Oekraïne

Op 28 oktober 2016 verrijkte de Oekraïense postdienst ons met een vel van negen zegels met daarop motorcross legendes uit dat land. Het tarief van de zegels van 3 Grivna, net geen €-dubbeltje, was in dat jaar genoeg om binnen Oekraïne een brief (20 gram) te versturen. Over posttarieven gesproken.
Van de vellen werden 35000 exemplaren gedrukt door de Integrated Printing Plant Ukraine. Voor het ontwerp van de zegels werd getekend door Basil Vasilenko.
De presentatie, bijgewoond door de nog in leven zijnde beroemdheden, vond plaats in de Universiteit van Nationaal Transport in Kiev en de aftrap gebeurde door het plaatsen van de speciale stempel op een FDC met het blok.

Het plaatsen van het speciale FDC stempel
Het plaatsen van het speciale FDC stempel

De aanwezige kampioenen poserend met hun zegels
De aanwezige kampioenen poserend met hun zegels

Allemaal leuk om te weten, maar wij willen natuurlijk weten wie die koppen op de zegels zijn en, tenzij je Cyrillisch kunt lezen, is dat natuurlijk de vraag.

Het hele vel met Oekraïnse Motorcross helden

Op de zegels en velrand hebben die rijders een plekje gekregen die in de Sovjet tijd en in de Oekraïense periode Internationale bekendheid en successen hebben behaald.
In de velrand staat de afbeelding van Georg (Yuriy) Trofimets, een Husqvarna zesdaagse coureur.
Beginnend links boven vinden we naar rechts gaand op de eerste zegel (1956) Leonid Bratkoysky op een M-72 van 750 cc. Deze coureur maakte deel uit van het IMZ-URAL motorcross team van de USSR, en schreef menig bokaal op zijn naam.
Zegel 2 is die met Igor Grigoriev op een CZ 250 cc. In 1963 won Igor G. de toen nog in Rusland gereden 250 cc motorcross Grand Prix. Hij maakte in de jaren daarna deel uit van zowel het 250 als het 500team van Česká Zbrojovka (voorheen Laurin & Klement en later de Skoda Group).
Zegel nummer drie toont Vadim Horulko op een Kovrovets 250 cc. Kovrovets? Ja! Dit motormerk is afkomstig uit de Degtjarjov fabriek die wij beter kennen als de ZiD (Zavody industri Degtjarjov) fabriek in de stad Kovrov. Andere motorfiets modellen die hier, naast vele wapens, gemaakt werden zijn de Voshkod 1 + 2 en Jupiter.
De afbeelding op zegel 4 is van Alex Kibirin, weer op een CZ 250 cc van 1972. In dit jaar bereikte hij zijn beste eindklassering in het WK, de zevende plaats.
De volgende zegel (1967) toont Leonid Shekarenko, weer op CZ 250 cc. In de 60er jaren maakte Leonid samen met Geboers en Joel Roberts deel uit van het fabrieksteam van CZ.
Op de zegel van 1973 staat wederom een CZ, maar nu met 500 cc, bereden door Vladimir Ovchinikov.
Links onder één van de grootste uit Oekraine afkomstige coureurs: Vladimir Kavinov. Kavinov, deelnemer in meerdere Vase wedstrijden (Junior Zesdaagse) en motorcrosses, won in 1979 met het CCCP team de Trophee des Nations in Stockholm. Jarenlang maakte hij deel uit van het grootse KTM team met onder andere drievoudig wereldkampioen Moiseev.
Boris Pohanovskyy en Eugene Nechiporenko, hier op een foto uit 1975, rijden op een Dnepr 750 cc zijspan motocross uitvoering.
De laatste zegel is wederom gereserveerd voor een CZ 250 cc, nu van het jaar 1975 en bestuurd door Eugene Ribalchenko.

Officiële FDC met het hele blok met Oekraïnse Motorcross helden
Officiële FDC met het hele zegelblok

De Oekraïense post heeft alleen een officiële FDC met het gehele blok uitgegeven, maar verschillende bedrijfjes hebben maximumkaarten en FDC's met de losse zegels gemaakt. Hier een paar afbeeldingen van de FDC's en Maximumkaarten van de zijspanrijders.

FDC met een losse zegel uit het vel met Oekraïnse Motorcross helden

FDC met een losse zegel uit het vel met Oekraïnse Motorcross helden

FDC met een losse zegel uit het vel met Oekraïnse Motorcross helden

FDC met een losse zegel uit het vel met Oekraïnse Motorcross helden

De officiële enveloppen hebben als vignet/illustratie een afbeelding van V. Kavinov, een gedeelte van een reclameposter van KTM uit 1977 ter gelegenheid van het behalen van het Wereldkampioenschap door Kavinov.

Afbeelding op de FDC envelop
De afbeelding op de FDC envelop

KTM reclameposter
De KTM reclameposter

Het CZ-gehalte van de motorfietsen op de zegels is hoog, wat natuurlijk niet verwonderlijk is als je weet dat van het merk uit Strakonice in die jaren het motorblok als bullet-proof en de frames als bijzonder sterk bekend stonden.

CZ crossmotor

Helaas kon het merk niet opboksen tegen de Japanse concurrenten, en werd het noodlijdende CZ opgekocht door het eveneens noodlijdende Cagiva. Cagiva besloot in 1997 te stoppen met de motorfietsproductie in Strakonice, waarna er alleen nog maar meetinstrumenten en andere apparaten gemaakt werden.
In 2016 verscheen de merknaam, onder de bezielende leiding van nieuwe eigenaar Alessandro Ferrari, inderdaad: familie van, plotseling weer op het Europese motorcross toneel met een 300 cc 2-takt.

2016 CZ crossmotor

 

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home