Lambretta: De Nimfen zegel

Italië is natuurlijk hét Europese scooterland van de 50-er jaren, en we hebben best een paar van die karretjes de Tifosi-zegelrevue zien passeren. Vierden we in 1996 nog het halve eeuwfeest van de door Piaggio gemaakte wesp, de Vespa, in 2012 vonden we de postbode in vol ornaat gassend op een Piaggio Liberty 125. Al zal die niet ver komen met het achterwiel los van de grond en staand op de middenbok…

Italiaanse postzegels met scooters

Nog zo'n Liberty vinden we naast de Moto Guzzi Galletto (= haantje) van 2013. Tellen we die beiden mee dan zijn dat scooty 3 en 4. En de één-na-laatste zegel is de half afgebeelde scooter op de 80 ct zegel uit 2014 met een postscooty in gestileerde vorm.

FDC van Italiaanse postzegel met scooter

Dit keer wordt in de jaarlijks terugkerende serie "Iconische producten van Italiaanse makelij" de Lambretta geëerd. Dit jaar is het precies zeventig jaar geleden dat de steigerpijpen fabricerende Luigi Innocenti in Lambrate, een voordorp van Milaan, gelegen aan de Lambro rivier, de Lambretta produceerde. Het concept had hij, net als Piaggio, afgekeken van de door het USA leger gebruikte lichte motorfietsjes, de Cushman autoscooters.
Al eerder had Innocenti een klein model vrachtwagentje bedacht, de Lambro, gebouwd van zijn steigerpijp.

Folder Lambretta vrachtwagentje

Nu werd in samenwerking met Agusta, die na de oorlog een tijd lang geen helikopters mocht maken, een licht motortje ontwikkeld om in een open frame ingebouwd te kunnen worden. Als naam werd die van een mythische waternimf gekozen: Lambretta, die in de Lambro rivier zou wonen.

Lambretta scooter

Waternimf Lambretta

Met de komst van de betaalbare kleine auto's nam de populariteit van de lichte scooter af, en daarom stopte de fabriek met productie van de scooters. Alle apparatuur werd verkocht aan het Indiase SIL (Scooters India Ltd.) die model D maakte onder de naam Vijay. De voertuigtak van Innocenti probeerde nog te overleven door samen met het Engelse Austin de Mini in licentie te maken. Toen ook dat geen succes werd en Leyland zich in 1973 terugtrok, stopte Innocenti met de voertuigtak en werd weer pijpfabrikant.

Innocenti auto's

In de topjaren werd de Lambretta behalve in India door A.P.I. (Automobile Products of India) en SIL ook gemaakt in onder andere Colombia (Auteco), Brazilië (Lambretta do Brasil), Duitsland (N.S.U.), Argentinië (Siambretta), Spanje (Serveta), Frankrijk (S.I. de Troyes) en in Taiwan (Yulon).
Alleen al van de Italiaanse band rolden 1.975.000 scooters, 260.000 vrachtscooters en 235.000 bromfietsen (de Lambrettino's). Van het nieuwe zegeltje zijn er heel wat minder gedrukt. De zegel laat een reclameposter zien van de hand van de bekende tekenaar van "netjes geklede" Pin-Ups: Franco Mosca. Innocenti huurde deze kunstenaar in om de Amerikaanse stijl van reclame, waar ook de Italianen warm voor lopen, te kunnen gebruiken. En dat lukte! Zijn motorfietsje voor de gewone man, de Lambretta model A, werd een succes. In de volgende jaren tekende Mosca nog enkele fraaie posters voor de Lambro en Lambretta.
Vespa, met een grotere omzet dan Lambretta, kaapte het reclameburo later bij Innocenti weg en de vele getekende taferelen met Vespa dames, die kennen we wel.
Voor gebruik op de zegel werd gezocht naar een minder bekende afbeelding van de Lambretta, en die werd gevonden bij de curator van het Innocenti museum: Vittorio Tessera. Vittorio startte op 17 jarige leeftijd de club "Vrienden van Lambretta scooters", opende in Rodano een winkeltje in scooteronderdelen en -restauratie, en stelde daar zijn eigen Lambretta collectie tentoon.
De gekozen afbeelding werd dus die van een schaarse grote reclameposter en daarvan afgeleide aanzichtkaarten. Op de voorgrond een Lambretta model D (gewoon: het vierde model aangeduid met de vierde letter van het alfabet). Met een open geplaatst motortje was dit meer een mannenmodel. Voor de dames werd er een meer gesloten model bedacht met de naam LDA (Ladies D Automatic) met een elektrische starter. Kenmerkend is de golf in het achterspatbord om het reservewiel te kunnen plaatsen.

Postzegels met Lambretta model LDA

Dit laatste model, geïntroduceerd in 1953, werd zeer populair onder de Europese jeugd en kreeg de bijnaam Modified D (MoD). Beide modellen zijn er zowel in 125 als in 150 cc uitvoering.

Italiaanse postzegels met scooters
Herkennen jullie deze nog als.. ja, wat???

Van het zelfklevende zegel zijn 900.000 stuks gedrukt, in vellen van 28. Uitzonderlijk is dat de zegels gedrukt zijn in zes kleuren RotoCalcografie, wat een zeer egaal beeld oplevert. Doe daar dan een transparante deklaag over en druk op fluorvrij zelfklevend dubbelpapier van 90/80 gram, en je hebt dit fraaie zegel.
Op de poster en de kaart de tekst: La felicitá va sempre in Lambretta (De hoogste snelheid zit in Lambretta). Tegenwoordig geen beste spreuk natuurlijk, en vandaar dat deze op de zegel is verwijderd.

Reclamekaart Lambretta

Ietwat ongebruikelijk werd de uitgiftedag op zaterdag 3 juni gepland. Weer niet zo vreemd als je weet dat op deze dag een zeer groots treffen werd georganiseerd door de scooterclubs van Italië om de verjaardag van Lambretta te vieren. Van 1 t/m 4 juni werd in de regio Veneto bij Adria het 70 jarig feestje gevierd. Voor deelname aan het weekeind hadden zich 1800 Lambrettisten ingeschreven, waaronder deelnemers uit de USA, Vietnam, Australië en velen uit Europa waaronder 768 Italianen en 649 Engelsen. Tijdens de demo-toerrit op de zaterdag kwamen er nog vele scooterrijders bij en die brachten het deelnemersaantal aan de toerrit door de Po-vallei op bijna 3000.
In Italië is er elke dag wel een speciaal stempel te scoren en om ze allemaal te noemen…… maar deze Lambretta stempel met Pinokkio op de scooter vind ik wel bij dit verhaal passen.

Italiaanse stempels met Lambretta scooters
Stempel tgv. de 20e verjaardag van de Lambretta Club Toscane (links) en eerste uitgifte dag van de zegel

Zonder groeiende neus,

Hans de Kloet

 

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home