GGG

Van het Bulgaarse ongetande "Avontuurlijke motorfietsen" blokje uit 2016 zijn in totaal 3100 stuks gedrukt. En dat is in verhouding dus niet echt heel veel. Het blok is alleen ongetand verschenen. De beide promotieblokken (waarde-indruk 0,00), in turquoise en grijs gedrukt, hebben een veel grotere oplage. Bij de presentatie van de serie is een beperkte hoeveelheid van de promo-blokken uitgereikt op UV-papier dat ook iets steviger is dan de normale postkantoor promoblokken.


Het normale blokje


Promotieblok in turquoise


Promotieblok in grijs

Eveneens is er van de serie bijbehorende losse zegels één als promotiezegel uitgegeven. Deze zegel laat de afbeelding van de 2 euro zegel zien: de Honda VFR800X Crosrunner. Het papier is dikker en de waarde indruk laat dan eveneens 000 zien.

De promo-zegel en -blokken worden gratis uitgegeven aan kopers en aanwezigen op beurzen en in de postkantoren.
Tegelijk met de serie zegels en het blok is er ook een postwaardestuk uitgebracht, een envelop in de waarde 65 €-cent.

In het Hongaarse vel "150 Jaar Post", in de vorige NB als nieuwtje gemeld, zitten voor ons twee interessante zegeltjes. Op het middelste zegel bovenaan staat de Csonka driewieler zoals we die ook op de zegel uit 1997 en op de FDC's met de zegels uit 2014 vinden.


De zegel met de Csonka 3-wieler

János Csonka (1852-1939) was een uitvinder die de techniek van de hete gasmotor afgekeken had in Frankrijk van de Lenoir motor. Nadat hij samen met Dónat Bánki de carburateur aanzienlijk verbeterd had, werd hij docent aan de Budapest Universiteit voor toegepaste technieken waar hij zich richtte op de verbrandingsmotor en maakte hij de eerste Hongaarse motorfiets en auto. Toen de post een wedstrijd hield om tot een betrouwbaar en bruikbaar voertuig voor de Posterijen te komen won hij deze, mede door toepassing van de carburateur, en daarmee ontwierp hij ook de eerste Hongaarse Postdriewieler met verbrandingmotor. De Hongaarse Post was hiermee de eerste Postdienst in de wereld met gemotoriseerd transport. In 1900 had de Post al 21 driewielers van Csonka in gebruik. Deze motorfiets is in gebruik geweest bij de post tussen 1900 en 1925.
Na zijn pensionering in 1929 begon hij een fabriekje in motoronderdelen, later Kismotor és Gepgyár, dat vele onderdelen leverde aan auto- en motorfietsfabrikanten.
Op de zegelafbeelding zien we een postmedewerker die een brievenbus leegt. Ook de brievenbus is een bijzonderheid, want deze herbergt tevens een postzegelautomaat. Let ook eens even op het speciaal voor het droog houden van de postzak aangebrachte afdakje.


De originele foto waarop de postzegelautomaat te zien is


Postbezorger op de Csonka met het dakje boven de postzak duidelijk zichtbaar


De Hongaarse post gebruikte ook Peugeot 3-wielers


Een overzicht van diverse gemotoriseerde voertuigen van de Hongaarse post

Op de zegel linksonder onze tweede motorfiets afbeelding. De ontwerpster (Eszter Domé) gebruikte op de achtergrond een post-spoorrijtuig uit de jaren dertig zoals tot ver na 1945 in gebruik is geweest. De motorfiets is een Danuvia uit de jaren zestig, gebruikt voor bezorging van telegrammen. Het is een 125 cc model uit 1960, de Danuvia DV met extra uitrusting zoals beenschilden en een extra grote spatlap aan het voorspatbord die op de originele foto beter te zien is.


De originele foto

Van de velletjes zijn er in totaal 60.000 gedrukt.
De fietsen zijn van het merk Csepel, dat ook veel motorfietsen heeft gefabriceerd. De auto's zijn een Barkas busje en een Nissan ENV 200 elektrische van.

MV Agusta! Wij motorrijders kennen deze naam natuurlijk van de uiterst fraaie motorfietsen, maar de naam is groot geworden met.. vliegmachines, en dan vooral helikopters. Count Giovanni Agusta begon al in 1923 het bedrijf C.A. Agusta in de vliegtuigindustrie. In 1927 stierf Giovanni en nam de zoon van de Graaf, Graaf Domenico Agusta, het roer over onder de naam MV Agusta. Nadat de AXIS mogendheden, waar ook Italië zich bij aangesloten had, de tweede wereldoorlog verloren hadden, mochten deze landen zich niet meer bezighouden met productie van oorlogsmaterieel zoals vliegtuigen. Er werd noodgedwongen geswitcht naar de productie van motorfietsen. MV Agusta, voluit: Meccania Verghera Agusta S.p.A., begon met de productie van een licht machientje, de Vespa 98cc, maar de naam Vespa was al gedeponeerd (door Piaggio) en de naam werd kortweg MV 98. Hier de sportuitvoering.

In de loop der jaren is MV Agusta, vooral met Giacomo Agostini, goed geweest voor 38 wereldtitels in de wegracerij.
In 1977 werd de productie van motorfietsen beëindigd. Dat kwam ook omdat het bedrijf zich helemaal op de productie van helikopters stortte. De naam MV Agusta werd opgekocht door Cagiva, de raceafdeling door het Amerikaanse Team Obsolete. Het duurde tot 1997 voordat Cagiva weer een modelreeks onder de naam MV Agusta uitbracht: de F4 serie.
In 2008 kwam Cagiva in handen van Harley-Davidson en nog geen jaar later werden de merknamen Cagiva, MV Agusta en Buell weer door HD verkocht aan de familie Castiglioni voor het gigantische bedrag van….. 3 dollar.
Maar goed: in 2017 kon er dus een feestje voor de negentigjarige komen, en dat werd onder andere gevierd met een kaartenset en een speciaal stempel. De genummerde set telt vier kaarten met herdenkingspunten uit de Agusta geschiedenis en heeft een oplage van 500 sets.

Voor ons is alleen de afbeelding op één kaart van belang: die waar Agostini de eerste MV 750 Sport gepresenteerd krijgt.

Het speciale stempel kon alleen verkregen worden op 25 juni in het Agusta museum te Samarate. In het stempel een vroeg vliegtuig en uiteraard de Vespa 98.

Bij de Nieuwe Vondsten melden we dit keer de Sierra Leone Tour de France uitgifte uit 2015. Dit is er weer eentje die je (en wij dus ook) snel over het hoofd ziet. Op de zegel rechtsboven een groep nonnen die Christopher Froome toejuichen. Op de achtergrond een begeleidende auto en een camera BMW-motorfiets.


Detail met de motorfiets

Op deze zegel heeft Stamperija echter weer haar fantasie losgelaten. De gebruikte foto van de nonnen is gemaakt tijdens de vijfde rit van de Tour de France van 2013, en de zusters zijn van de Monastere de la Consolation in Draguignan. Deze dag voerde de rit van Cagnes-sur-mer naar Marseille (228.5 km).


De originele foto van de nonnen

Twee foutjes op de zegel, nog afgezien dat het dus 2013 was. Die dag was het niet Froome die in het geel reed (hij stond toen zevende in het klassement) maar Simon Gerrans, en komende vanuit de richting die de motorfiets komt, werd een bocht naar links gemaakt terwijl Froome van de andere kant komt en dus het parcours verlaat. Nou ja, "dichterlijke vrijheid" zullen we maar denken.

De in 2015 nog door de post geëerde Angel Nieto is helaas op 3 augustus 2017 op 70-jarige leeftijd door een verkeersongeval om het leven gekomen. Nieto gold in de jaren 70 en 80 als smaakmaker bij de lichte motoren (50cc, 80cc en 125cc), met 90 GP-overwinningen en 13 wereldtitels. Bijgelovig als hij was gebruikte hij het getal 13 niet en sprak zelf over "12 + 1" WK-titels.
In 2015 poseerde hij op de Classic-Auto-Madrid beurs nog voor deze maximumkaart voor "zijn" motorzegels.


De originele foto


De maximumkaart die van de foto gemaakt is

 

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home