Van Henk Janse naar Robert J. Vance
Ik had het boek “Aantrappen en vliegen happen” (geschreven door Art de Vos) voor me omdat ik op zoek was naar de pagina daarin waarop MFN-lid (en Harley-Davidson liefhebber) Henk Janse staat. Daarom keek ik het nogmaals van begin tot eind door, en kwam een andere foto tegen die een belletje deed rinkelen. Het betreft een Amerikaanse soldaat op een, heel toevallig, Harley-Davidson. Omdat ik mijn verzameling zo in mijn albums heb dat ze de lijn van mijn tentoonstellingsverhaal volgen pak ik het album betreffende de motorfiets en het leger erbij. En jawel: daar zijn de zegel en envelop.
Het is een private uitgifte ter gelegenheid van de 67e verjaardag van D-day. De zegel en FDC zijn gemeld in Nieuwsbrief 98, en zijn uitgegeven in juni 2011 in een serie van twee, als boekje en FDC.
In het boek "Aantrappen en vliegen happen" staat dat het private Robert J. Vance op zijn H-D Liberator is. Speurwerk op internet levert niet veel meer op. Bekend is dat private Vance op D-day in Normandië aan land is gekomen als ordonnans van het 33ste Armored regiment van de 3e Armored divisie.
Hoewel de leger-censuur alle herkenningstekens heeft verwijderd, is op het spatbord nog vaag te zien dat het de 22ste motorfiets van HQ (headquarters) betreft (HQ22). Op de munitiekist naast het voorwiel zijn nog enkele andere gegevens te herkennen.
De lage munitiekist geeft tevens aan dat het een type IV of vroege V 42 WLA is. WLA staat voor:
- W – 45 cubic inch
- L – high compression
- A – Army, hoewel sommigen hier A van Amerika van maken, omdat de C van de WLC verwijst naar Canada.
Afbeelding uit de manual van de HD-WLA
De beenschilden zijn optioneel en worden meestal niet aan de motorfiets gemonteerd, dus de motorfiets van private Vance is een uitzondering. Naast de tank zien we de M1 karabijn waar de ordonnansen mee op pad werden gestuurd.
De foto is eind juni genomen, toen de geallieerden al wat meer opgerukt waren in Frankrijk en de ordonnansen het berichtenverkeer verzorgden tussen de commandanten en verkenners voor het front, en van de commandanten naar de kust, vanwaar ze overgebracht werden naar Engeland. Aldaar werden de berichten weer door Despatch Riders, vaak vrouwen, naar Londen gebracht waar het opperbevel zich bevond.
Nico Helling
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |