Motorfiets of Niet??
Deel 2: Alternatieve aandrijving
In het eerste deel van deze reeks hebben we de wetgeving als leidraad genomen voor de bepaling of iets wel of niet als motorfiets bestempeld kan worden. In dit deel kijken we eens naar de aandrijving.
Tweewielers met een verbrandingsmotor die direct één van de wielen aandrijft hoeven we hier uiteraard niet te beschouwen.
De eerste soort die afwijkt van deze regel is die van de steeds meer opkomende elektrisch aangedreven tweewielers. Ook de diehards die weigeren om dit soort "brommers" in hun collectie op te nemen, zullen zich toch ook wel eens achter de oren krabben nu zelfs Harley-Davidson in zijn 111de jaar met een elektrisch aangedreven naked-bike voor de dag komt. De LiveWire, een 74 pk sterke motorfiets met een actieradius van gemiddeld 100 mijl en een (begrensde) topsnelheid van 95 Mph (bijna 153 km/u) zal ook door hen wel in de verzameling opgenomen worden.
HD Livewire
Inmiddels komen er steeds meer van deze mastodonten op de markt die prima prestaties leveren, zoals de Brammo, de Lito, Zero en zelfs de Tacita crossers. Over deze geen discussie.
Zero DS
Ook elektrische scooters kunnen bij menigeen zonder discussie in het album. Kijk maar eens naar deze uitgifte van Kosovo.
De elektrische fietsen, dat is een ander verhaal! Die zijn immers tegenwoordig vaak niet van gewone fietsen te onderscheiden.
Gutter van de Europazegel uitgifte van Åland
Overigens liet "ons eigen" Philips in 1932 al een elektrische fiets bouwen met een EMI motortje en een Varta accu. Een aantal Nederlandse fabrikanten kregen het recht om deze rijwielen te bouwen. Burgers, Juncker, Stokvis, Simplex bouwden een paar van deze fietsen en Gazelle bouwde er 117 stuks van.
De beslissing om deze fietsen al dan niet te verzamelen ligt uiteraard bij de verzamelaar, maar als we een Solex in de gelederen opnemen, waarom dan niet een bambino uitvoering van de LiveWire??
Een andere vorm van aandrijving van rijwielen, veruit de vroegste gemotoriseerde vorm, is door middel van stoom, al spreken we hierbij vaker van "machines" dan van motoren. De bekendste waren van uitvinders/pioniers als daar zijn Twombly, Copeland, Roper en Perraux.
Zonder enige schroom zet ik deze voortaan in de catalogus. Al was het maar omdat ze zonder enige twijfel in de geschiedenis van de motorfiets thuis horen.
Een zeer vreemde eend in de bijt is de door een propeller aangedreven fiets. En zeg niet: "Die zijn er niet", want al in 1914 werd door Iver Johnson het apparaat in serie gebouwd onder de naam Aerothrust. Je kon ze op elk soort voertuig monteren, maar of zo'n gehaktmolen op een fiets nu ideaal was??? Helaas, er is geen zegeltje van. Maar komt ie, mag ie der bij.
Men zag blijkbaar ook andere mogelijkheden voor propelloraandrijving, hier overigens wel met veiligheidskooi
Ook van de rocket-bike en door brandstofcel aangedreven brommers ken ik nog geen officiële zegeltjes, maar het is wel duidelijk dat welk soort aandrijving dan ook, we van een zegel met deze zaken erop een notitie in de catalogus opnemen.
Persoonlijke postzegel van de "Pyromaniac" Quad met straalaandrijving
Hans de Kloet
Dit is het tweede artikel in een serie van 4, waarin van een aantal twijfelgevallen zal worden toegelicht of/wanneer ze onder het begrip "motorfiets" gerekend worden. Deze richtlijnen worden ook gehanteerd om te beslissen of een uitgifte wel of niet in de nieuwe versie van de catalogus opgenomen gaat worden.
Naar boven - Terug naar vorige pagina - Home |