Hadden wij vorig jaar het lustrum van de MFN, dit jaar is er een ander lustrum. Namelijk het bestaan van de Schleizer Dreieck, de, zoals de oosterburen graag zeggen, "ältester Naturrennstrecke Deutschlands".

In 1922 ontdekte Ing. Karl Slevogt dat de driehoekige verbinding van wegen ten zuiden van het stadje Schleiz uitermate geschikt was om sportauto's te testen.

Omdat het parcours bestond uit wegen die waren aangepast aan het landschap noemde men het een "natuurcircuit"  (Naturrennstrecke).
Op 10 juni 1923  werd er voor het eerst een zuinigheidsrit voor auto's gereden, en in 1924 werd er voor het eerst een echte motorrace gereden.
Het eerste circuit was 7.631 km lang en er werd linksom gereden, en er was een hoogteverschil van 60 meter. Best vergelijkbaar met Spa-Francorchamps. Op de 3 verbindingsbochten na waren alle bochten vloeiend, in combinatie met klimmende en dalende stukken.

Na WO II behoorde Schleiz tot de DDR. Ondanks alles slaagden de racefans er in om in 1948 alweer motorraces te organiseren op de Dreieck. Wel waren deze races tot 1955 een puur Duitse aangelegenheid. Pas daarna kwamen ook regelmatig coureurs uit Tsjecho-Slowakije, Hongarije en Oostenrijk naar Schleiz.
Pas in 1956 kwamen er ook motorcoureurs uit andere landen deelnemen, wat de populariteit een enorme stimulans gaf. Grote namen uit die tijd zijn onder andere Ernst Henne, Frantisek Stašny en Jim Redman.

Ondanks verwoede pogingen van Engelse en Italiaanse merken, werden de meeste races gewonnen door de Duitse merken MZ uit Zschopau en NSU.

Pas eind 60er jaren werd dit doorbroken door de opkomst van de Japanse merken Honda en Yamaha.

Het zou tot na de Wende van 1989 duren dat er ook autocoureurs uit het Westen zouden deelnemen aan autoraces in Schleiz.

In mei 1988 werd het circuit ingekort tot 6.805 km. Dit doordat er een nieuwe verbindingsweg in gebruik werd genomen, zodat het parcours niet meer door de stad Schleiz liep.

In 1991 zijn beide Duitslanden herenigd, maar het circuit werd toen afgekeurd voor autoraces. In 1992 begon men met de herstructurering van de baan die het veiliger zou moeten maken, onder andere door aanleg van grindbakken en toevoeging van een chicane. Dit zorgde er ook voor dat in 1994 de zijspanracers weer terugkeerden op het circuit.

Helaas raakte men in 2002 de FIM licentie voor motorraces kwijt vanwege de veiligheid van het circuit. Wel werd het nog geschikt bevonden voor autoraces.
Daardoor kwamen de organisatoren tot de conclusie dat het hoog tijd werd voor weer een radicale verandering, en in 2003 werd het circuit grondig verbouwd. Helaas ten koste van een groot deel van de oude baan, waar je lekker door bochten kon schuiven.
Ongeveer halverwege het circuit kwam een nieuwe verbindingsweg met een nieuw start/finish deel, en zodoende bleef er nog maar 3.805 km over. Het resultaat was dat er nu meer een stop-and-go baan ontstond.

Op 21 augustus 2004 werd het nieuwe circuit geopend, en dus behoorden de races op het oude en snelle circuit tot het verleden. Persoonlijk vind ik het jammer dat het karakter van deze mooie baan zo teniet is gedaan. Ik heb mooie herinneringen aan de oude baan.
Doordat de Schleizer Dreieck uit openbare wegen bestaat, kun je nog wel het oude rondje rijden.

Dit jaar bestaat het circuit dus 100 jaar, hetgeen uitbundig wordt gevierd. Ook zijn er een speciale zegel en een gelegenheidsstempel uitgegeven ter gelegenheid van dit feit.

Weer een leuk item om in je verzameling op te nemen dus.

 

Hans Baartman

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home