Hongaarse motorfietsen

In Budapest, Hongarije bevindt zich in de Nagykőrősi Ut (Weg naar Nagykőrősi) achter een oude garage een schuur met een fraaie verzameling motorrijwielen van Hongaarse makelij.
De eigenaar, József Maróti, erfde het motorbloed van zijn vader, een zeer gerespecteerde motorfiets technicus, en samen met zijn vriend Zoltán Ocskay begon hij in de jaren 50 motorfietsen te restaureren. Inmiddels is de collectie uitgegroeid tot een toonaangevende verzameling van Hongaarse motoren die alleen op afspraak bekeken kan worden.
Op het in 2014 gehouden F.I.V.A. (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) congres, georganiseerd door MAVAMSZ, de Hongaarse Historische Voertuigen Vereniging, trad de collectie toe tot de galerij der belangrijke motorfiets musea.
Reden voor de Hongaarse post om aandacht te schenken aan de Hongaarse motorfietsindustrie. Op de zegels afbeeldingen uit de schuur van Maroti van de meest bekende Hongaarse merken.

Op de zegels van links naar rechts, in de volgorde van hun bouwjaar, de volgende motorfietsen en achtergrond composities:

  • (1932) Csepel WM98 met de hedendaagse weergave van de Hongaarse Parlementsgebouwen
  • (1942) Mátra 100 met het vissersbastion en de Koning Mathias kerk
  • (1948) Csepel Túra 100 met het station van de Széchenyi tandwielbaan in Budapest
  • (1953) Csepel 250 en het Volkspartij stadion in Boedapest
  • (1953) Csepel 125 T voor het pretpark van Boedapest
  • (1957) Pannonia TLT met Duna zijspan met de straat van de revolutie in 1956
  • (1961) Danuvia 125, vervaardigd in Zugló, een district van Boedapest, met een Ikarusz bus op Heroes' Square
  • (1961) Berva, vervaardigd in de buurt van Eger, met plein in Eger
  • (1963) de sportieve Danuvia Moto-Cross in een hedendaagse
    race-omgeving
  • (1964) Pannonia T5 export met Hotel Gellért in het openingsjaar
  • (1969) Pannonia P10H met het Buda kasteel en de Kettingbrug
  • (1969) Pannonia P20 voor het ronde Hotel Budapest.

Het vel is gedrukt in reliëfdruk, op dezelfde wijze als we al kennen van de Macao 2003 uitgave, en heeft in de velrand verschillende afbeeldingen van krantenknipsels over de motorsport.

Op de uit twee enveloppen bestaande FDC-uitgifte vinden we de al eerder gebruikte afbeelding van de Czonka driewieler:


FDC met de linker helft van het blok


FDC met de rechter helft van het blok


De zegel van Hongarije uit 1997

Met deze driewieler was de Hongaarse post de eerste postdienst in de wereld die gebruik maakte van gemotoriseerd transport voor verzameling van de post uit brievenbussen.

Van de afbeeldingen op de zegels is ook een 2015 kalender gemaakt, waarbij met wat scheurwerk van elke maand ook een ansichtkaart gemaakt kan worden.


Voorkant van de kalender met de Czonka driewieler


Achterkant van het voorblad van de kalender, te gebruiken als ansichtkaart

Met de sluiting van de Csepel fabriek in 1975 kwam er een einde aan de Hongaarse motorfietsindustrie.

 

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home